stomaforum.nl

vitamine b en d

Moderators: eliene, suus, Chiara

Judith
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Judith » do 2 okt 2008, 21:11

Advies: risicogroep moet vitamine D slikken

(Novum) - Ouderen, jonge kinderen en mensen met een donkere huidskleur krijgen te weinig vitamine D binnen via voeding. Ook maken zij zelf niet genoeg vitamine D aan in de huid omdat ze niet genoeg buiten komen. Daarom zouden ze voedingssupplementen moeten slikken met vitamine D, adviseert de Gezondheidsraad dinsdag.

Naast de vitaminepillen zouden de risicogroepen ook dagelijks minstens een kwartier naar buiten moeten, schrijft de raad dinsdag in een advies aan de minister van Volksgezondheid Ab Klink (CDA).

Het lichaam heeft vitamine D nodig voor onder meer een gezonde opbouw van de botten. Een tekort aan vitamine D kan bij kinderen onder de 4 jaar leiden tot slechte botten en tanden. KWF Kankerbestrijding stelt dat onderzoek uitwijst dat vitamine D een beschermende werking zou kunnen hebben tegen borst-, darm- en prostaatkanker. De KWF verwacht eind dit jaar meer informatie hierover te hebben.

Het advies kent ook critici. Volgens Gert Schuitemaker, de grondlegger van de orthomoleculaire geneeskunde in Nederland, laat het advies het ten onrechte lijken dat mensen tussen de 4 en 50 jaar veilig zijn. Ook die groepen hebben er volgens hem baat bij om vitamine D te slikken, stelt de apotheker en doctor in de Geneeskunde hij in een 'schaduwrapport'.

Het belang van vitamine D wordt volgens Schuitemaker 'decennialang wereldwijd' onderschat. Het advies van de Gezondheidsraad staat volgens hem dan ook in 'schril contrast' met een Amerikaans onderzoek dat vorig jaar werd gepubliceerd. Daaruit zou blijken dat in Nederland zevenduizend kankerdoden te vermijden zijn als mensen iedere dag 25 microgram vitamine D zouden nemen.

Bron: binnenland.nieuws.nl

HeRon
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: pouch
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: I'ce moi
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ???
Stoma (opgeheven) sinds: 14 jul 2008
Ziekenhuis: UMCG
Stomaverpleegkundige: N/A
Geslacht: Man
Leeftijd: 31

Re: nieuws mbt medicijnen/vitaminen

Berichtdoor HeRon » vr 22 jan 2010, 12:04

Vitamine D beschermt tegen darmkanker

UTRECHT - Vitamine D verlaagt het risico op dikkedarmkanker. Mensen met hoge concentraties in hun bloed hebben 40 procent minder kans om de ziekte te krijgen. Dat blijkt uit een groot Europees onderzoek waaraan het UMC Utrecht en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) meewerkten. De resultaten staan vrijdag in het wetenschappelijke tijdschrift British Medical Journal.

Het lichaam krijgt vitamine D vooral via zonlicht, maar ook door voedingsmiddelen zoals vette vis. Het onderzoek toonde niet aan dat extra vitamines in het eten of supplementen kanker kunnen voorkomen, aldus een onderzoeker van de Universiteit Utrecht.

Aldushttp://www.telegraaf.nl/binnenland/5854672/__Vitamine_D_beschermt_tegen_darmkanker__.html?p=5,1
Focus & Laat je niet gek maken!
Don't give up on youre dreams !!

suus
Webmaster&ledenadmin
Webmaster&ledenadmin
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Mijn zus heeft een stoma
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 32
Contacteer:

Re: nieuws mbt medicijnen/vitaminen

Berichtdoor suus » do 26 aug 2010, 14:57

„Vitamine D speelt rol bij tal van ziekten”

OXFORD – Onderzoekers hebben een relatie ontdekt tussen vitamine D en genen die betrokken zijn bij kanker en auto-immuunziekten.

Het is al langer bekend dat vitamine-D-tekort, door een gebrek aan zonlicht of door te lage inname van de stof via de voeding, het risico op een aantal ernstige aandoeningen kan vergroten, waaronder auto-immuunziekten. Hoe vitamine D invloed heeft op deze aandoeningen, is echter nog nauwelijks bekend.

Wel is duidelijk dat de stof zijn effect in de lichaamscellen uitoefent via de vitamine-D-receptor (VDR). Britse en Canadese onderzoekers hebben daarom uitgezocht op welke plaatsen deze receptor bindt aan het DNA in de celkern. Ze vonden zo meer dan 200 genen waarvan vitamine D direct de activiteit beïnvloedt, zo blijkt uit de resultaten die de wetenschappers gisteren publiceerden in het wetenschappelijk tijdschrift Genome Research. De receptor bleek veel te binden op plaatsen die samenhangen met kanker (leukemie en dikkedarmkanker) en met auto-immuunziekten als multiple sclerose, diabetes type 1, reumatoïde artritis en de ziekte van Crohn.

„Hiermee hebben we het bewijs geleverd dat een tekort aan vitamine D bijdraagt aan de vatbaarheid voor een groot aantal ziekten”, stelt de eerste auteur van het artikel, dr. Sreeram Ramagopalan, verbonden aan het Wellcome Trust Centre for Human Genetics, een onderzoeksinstituut van de Universiteit van Oxford. „Het slikken van vitamine D-supplementen tijdens de zwangerschap en gedurende de eerste levensjaren heeft mogelijk gunstige effecten op de gezondheid van een kind op latere leeftijd.” In sommige landen, waaronder Frankrijk, is deze aanbeveling al opgenomen in de algemene gezondheidsadviezen. De Gezondheidsraad adviseert jonge kinderen, ouderen en mensen met een donkere huidskleur supplementen te slikken.
Klik hier!

Ook bij de gevonden aandoeningen zou het gunstig kunnen zijn wanneer de patiënten extra vitamine D zouden slikken, aldus Ramagopalan.

De belangrijkste bron van vitamine D in het lichaam is blootstelling van de huid aan zonlicht. Via de voeding kan vette vis een bron van deze vitamine vormen. Wereldwijd hebben naar schatting 1 miljard mensen een tekort aan vitamine D.

Het is al jaren bekend dat vitamine-D-tekort de botopbouw kan belemmeren en rachitis (Engelse ziekte) kan veroorzaken.

Bron: refdag.nl
Problemen, suggesties of vragen mbt het forum? suus@stomaatje.nl

eleonoratje
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: zelf draagster
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: cauda syndroom
Stoma (opgeheven) sinds: 26 okt 2011
Ziekenhuis: amphia breda
Stomaverpleegkundige: angeliqeu/Anne-Marie
Leeftijd: 54
Contacteer:

vitamine b en d

Berichtdoor eleonoratje » vr 19 apr 2013, 11:43

Ik heb een tijdgeleden vitamine D gehad
Omdat ik in botten en volgens mij ook spieren erg veel pijn had
Nu heb ik dat weer, voornamelijk aan de linkerkant allemaal,
in de flank arm boven bij schouderblad, nu ook in knie
Heef 1 van jullie dit ook gehad? is het herkenbaar? en wat kwam je tekort wat vitamine betreft fff$# fff$#

beppie
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: verzakking van de darmen STC.
Stoma (opgeheven) sinds: 07 feb 2003
Ziekenhuis: Oude Clara
Stomaverpleegkundige: Bij geen meer
Leeftijd: 85

Re: vitamine b en d

Berichtdoor beppie » vr 19 apr 2013, 23:38

Ik gebruik calcium en vitamine D samen.

Beppie
Als het niet anders kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: Colonstoma en dubbelloops ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben t zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hardnekkige fistels met steeds terugkerende abcessen, wat ontstaan is doordat er in 10 jaar tijd een hoop gepruts is en een simpele diagnose over t hoofd is gezien, groot abces gemist.
Nu diagnose overactieve bekkenbodem,daardoor aansturings problemen darmen en eindelijk de juiste behandeling.(hoop ik)
STC waarvoor nu een dubbelloop ileostoma, als dit goed gaat over ongeveer een jaar wordt de dikke darm en colostoma verwijderd en krijg ik een eindstandige ileostoma.
Stoma (opgeheven) sinds: 11 jul 2013
Ziekenhuis: Proctoskliniek,Meander
Stomaverpleegkundige: Noor vd Broek
Leeftijd: 30

Berichtdoor Essie » zo 21 apr 2013, 1:52

Hoi elenoratje en Beppie,

De combinatie vitamine D3 en Calcium is aan te raden bij bepaalde aandoeningen en leeftijden, omdat je dan een te kort hebt of kans hebt op botontkalking.
Onderandere bij de overgang, bij mensen die weinig buiten komen vanaf een bepaalde leeftijd, als de eierstokken verwijderd zijn.

Elenoratje
Heb je continu pijn in je spieren en ook je gewrichten?Of heb je eerder een soort kramp?
Het zou kunnen dat je meer tekort komt, bij krampen in de benen bijvoorbeeld is dat magnesium.( ik had dit zelf)
Ook ik had overal pijntjes en gewrichtpijnen toen ik op een gegeven moment bijna niets meer kon eten, toen ik nutridrinks kreeg ging het een stuk beter ook qua energie!
Ik heb ergens gelezen dat je heel slecht kan eten op het moment, misschien toch verstandig om een arts of dieetiste te raadplegen het zou goed kunnen dat je belangrijke vitamine en mineralen te kort komt en dit samenhangt met je klachten!

Neem je zelf extra vitamines en mineralen?Zoals een goeie multivitamine?
Dit zou jou kunnen helpen ook.
Ik wil je nergens toe dwingen waar jezelf niets voor voelt, ik kan ook ongelijk hebben maar ik neem je klachten serieus.
Hopelijk heb je iets aan mijn advies.

Groetjes Essie %^zoen(

Blijf in jezelf geloven, blijf vechten en geef niet op!!!

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Hardnekkige fistels met steeds terugkerende abcessen, wat ontstaan is doordat er in 10 jaar tijd een hoop gepruts is en een simpele diagnose over t hoofd is gezien, groot abces gemist.
Nu diagnose overactieve bekkenbodem,daardoor aansturings problemen darmen en eindelijk de juiste behandeling.(hoop ik)
STC waarvoor nu een dubbelloop ileostoma, als dit goed gaat over ongeveer een jaar wordt de dikke darm en colostoma verwijderd en krijg ik een eindstandige ileostoma.

Berichtdoor Essie » zo 21 apr 2013, 1:58

Ow ik zag ook vitamine B staan in het topic!

Vitamine B12 en Vitamine D helpen bij een goeie energie voor het lichaam.
Zo wie zo is de hele Vitamine B complex essentieel voor een goed en gezond lichaam, voor sterke nagels, gezond haar, vitaliteit.
Als je veel last hebt van brosse nagels en veel haarverlies doet vitamine B echt wonderen! ;)T

Groetjes Essie %^zoen(

eleonoratje
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Contacteer:

Berichtdoor eleonoratje » zo 28 apr 2013, 23:25

Heey Essie

Hartelijk dank, ik ga op rooftocht bij de apotheek
Ja erg veel klachten van gewrichten en botpijn lijkt wel.
Zit ook in een on natuurlijke overgang, alles is weg gehaald, en haal nu geen spuiten meer in Rotterdam, dus nu opeens de volle laag , ppfff ik heb zomer in me, haha.

xxx

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje

Berichtdoor Essie » zo 28 apr 2013, 23:49

Hoi elenoratje,

Heel graag gedaan hoop dat je er wat aan hebt!
Je zou ook een goeie natuurarts of homeopaat kunnen proberen of de winkel de tuinen.

Het zou heel goed kunnen dat je klachten toch door je overgang komen, hou het goed in de gaten!Ik zie van dichtbij hoe vervelend het is mijn moeder heeft ook veel last van haar gewrichten etc.
Zij slik overigens iets om de gewrichten te smeren um treedo heet het in combi met een goeie multivitamine, ze heeft er wel baat bij!

En je kan voordat jezelf gaat proberen altijd even bloed laten prikken, weet je hoe ver je zit in de overgang en waar je tekortten liggen wat vitamine en mineralen betreft.
Ik wil er wel bij zeggen dat als je klachten blijft houden, dat je ook echt naar je huisarts moet gaan je hebt kans op botontkalking.

Heel veel succes hoop dat je klachten verminderen!

Groetjes Essie %^zoen(

liek41
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: al jaren divertikulitus/ ontstekingen, klachten die woekerden, begin dit jaar mijn baarmoeder laten verwijderen, en toen moest met spoed daags erna het zieke deel van mijn dikke darm verwijderd worden waardoor ik nu een (tijdelijke) stoma heb.
Stoma (opgeheven) sinds: 09 jan 2013
Ziekenhuis: WFG Hoorn
Stomaverpleegkundige: Yvonne en jacqueline
Leeftijd: 46
Contacteer:

Berichtdoor liek41 » ma 29 apr 2013, 7:55

hoi hoi, ik lees dit nu zo, en ik moet zeggen dat ik de laatste tijd ook zo'n pijn in mijn gewrichten heb..... ik lijk verdorie wel ver over de tachtig ! Ik loop weliswaar wel weer mijn ronde's een paar keer per week , maar ben zo super stijf, vooral als ik gezeten heb, als ik dan overeind moet komen....nou pfff..... en vreselijk last van haaruitval, eigenlijk sinds januari, dus dat zou kunnen komen door die narcose 's nog ? hele plukken bij het borstelen en/of haar wassen ..... misschien moet ik ook maar es aan de vitamine B, wel slik ik met enige regelmaat sinds oktober vorig jaar, Supradyn Multi complex ...

gr. Liek
What doesn't kill you makes you stronger

hanswitte
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: continentstoma (kockpouch)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ziekte van hirschsprung
Stoma (opgeheven) sinds: 0- 0-1957
Ziekenhuis: atrium-heerlen
Leeftijd: 62

Berichtdoor hanswitte » ma 29 apr 2013, 11:07

Hou ook vochtinname goed in de gaten.
Bij ileo verlies je natuurlijk veel meer vocht en daardoor ook zout.

Te weinig vocht veroorzaakt allerlei klachten w.o. spierpijn en/of krampen.

Onvoldoende zout schijnt de opnamen van vitamines te bemoeilijken.

Groetjes, hans. (*)

eleonoratje
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Contacteer:

Berichtdoor eleonoratje » ma 29 apr 2013, 11:40

Hallo Hans

Ja over zout tekort zou je ook wel eens gelijk in kunnen hebben.
groetjes

hanswitte
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: continentstoma (kockpouch)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ziekte van hirschsprung
Stoma (opgeheven) sinds: 0- 0-1957
Ziekenhuis: atrium-heerlen
Leeftijd: 62

Berichtdoor hanswitte » ma 29 apr 2013, 11:59

Ja mijn arts adviseerde per dag zo'n 5 gram extra zout te gebruiken!

Doeg, hans (*)

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje

Berichtdoor Essie » ma 29 apr 2013, 12:01

Hoi Liek,

Wat vervelend dat jij ook zo last hebt van je spieren en gewrichten, nou zelfs ik voel mij afentoe wel 80!haha
Ik herken het haarverlies ook, wat denk je van al die tijd ontstekingen?Dat heeft ook z'n weerslag op je lichaam.
Vitamine B doet echt wonderen en l'oreal elvive shampoo en conditioner anti- haarbreuk ook! ;)T Het haarmasker is ook erg lekker!
Iedereen zou eigenlijk een goeie multivitamine kunnen gebruiken tegenwoordig!

Groetjes Essie %^zoen(

Essie
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje

Berichtdoor Essie » ma 29 apr 2013, 12:03

Zout tekort is ook een hele goeie optie! ;)T
Proberen zou ik zeggen!

Groetjes Essie %^zoen(

Terug naar “Vitaminen en mineralen”