stomaforum.nl

vitamine b en d

Moderators: eliene, suus, Chiara

Janny
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Darmperforaties als complicatie bij kanker (choriocarcinoom) Stoma gekregen in oktober 2012
Stoma (opgeheven) sinds: 07 mar 2016
Ziekenhuis: stoma gekregen in het LUMC
Stomaverpleegkundige: Spaarneziekenhuis
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 44

Re: vitamine b en d

Berichtdoor Janny » zo 27 apr 2014, 19:32

Ik las in een ander onderwerp iets over een te lage vitamine d gehalte. Mijn vitamine d ligt op 33 en b12 op 166. Volgens mij is met name mijn vitamine d veel te laag. Zijn er meer die dit hebben?
En hoe laag is dit dan bij jullie en wat wordt daar aangedaan?
En is dit een bekend probleem bij een stoma?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes Janny
Het leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt (John Lennon)

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Leeftijd: 37
Contacteer:

Berichtdoor Nigelle » zo 27 apr 2014, 20:09

Ik heb ook een te laag vitamine D (23). Ik gebruik nu al 1,5 jaar Calci Chew D3. En dat in de hoogste dosering. Met deze dosering zit ik maar net boven de ondergrens van 50. Ik had het te kort al voor ik stoma had. Dus bij mij is het niet gerelateerd aan mijn stoma.
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Annemieke
Super verslaafd Stomaatje
Super verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: malonestoma en 11 jui 2017 ilieostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Dikke darm werkt niet goed
Stoma (opgeheven) sinds: 17 dec 2013
Ziekenhuis: MUMC+ en Geldrop
Stomaverpleegkundige: Thea en Eveline
Leeftijd: 66

Berichtdoor Annemieke » zo 27 apr 2014, 23:16

Ik gebruik vit d tabletjes van het kruidvat en op recept het zelfde als Nigelle en ik krijg elke 4 weken een vit b 12 injectie.
Pluk de dag

Heiloo07
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben de drager
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker/Rectumamputatie
Stoma (opgeheven) sinds: 17 jul 2008
Ziekenhuis: Catharina zh Eindh/MCA alkm
Stomaverpleegkundige: Stomapoli MCA
Geslacht: Man
Leeftijd: 72

Berichtdoor Heiloo07 » di 16 jun 2015, 18:04

Vitamine D helpt tegen ziekte van Crohn
Afbeelding

Mensen die lijden aan de ziekte van Crohn doen er goed aan om vitamine D-supplementen te slikken. Dit beweren wetenschappers deze maand in het wetenschappelijke blad United European Gastroenterology Journal.
De ziekte van Crohn is een ontstekingsziekte van het darmkanaal, waardoor de dunne darm minder voedingsstoffen kan opnemen. Als gevolg daarvan kan er sprake zijn van gewichtsverlies. Jaarlijks worden er in Nederland en België bij ongeveer 2000 mensen de ziekte van Crohn geconstateerd.
De ziekte is niet te genezen en het verloop van de ziekte is onvoorspelbaar. Zo zijn er mensen die bijna nooit klachten hebben, terwijl anderen nooit klachtenvrij zijn. Hoewel vitamine D niet helpt om de ziekte van Crohn te genezen, kan het wel helpen de klachten te verminderen.
Positieve effecten
De onderzoekers gaven 27 Crohn-patiënten een placebo of vitamine D-supplementen. De patiënten die vitamine D-pillen slikten, slaagden er vaker in om hun darmpermeabiliteit op het juiste niveau houden. Normaal gesproken hebben mensen met de ziekte van Crohn een verhoogde darmpermeabiliteit, waardoor de darm meer stoffen in het lichaam toelaat dan goed voor iemand is. Ook hadden de vitamine D-gebruikers minder ontstekingen en waren ze meer tevreden over hun kwaliteit van leven.
Meer data nodig
De wetenschappers zijn tevreden over het onderzoek. “Dit zijn de eerste bewijzen dat het een toegevoegde waarde heeft om als Crohn-patiënt vitamine D te slikken”, schrijven de onderzoekers in het paper. “Wel is er nog meer data nodig om onze conclusies te bevestigen.” Daar hebben ze een punt, want 27 proefpersonen is geen flinke groep.

Bron: Scientias
door Tim Kraaijvanger op 15 juni 2015

count your blessings....

viola
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileo
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik draag zelf een stoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: rectumkanker
Stoma (opgeheven) sinds: 22 aug 2016
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor viola » zo 25 sep 2016, 17:20

de tuinen heeft een vitamine D spray. DLux heet het, ik gebruik dit sinds ik het stoma heb, maar heb nog geen bloed geprikt om te zien of het echt helpt. Er zijn wel twee doseringen, waarvan de een best heel hoog is. Misschien een suggestie?

Terug naar “Vitaminen en mineralen”