stomaforum.nl

ORS

Moderators: eliene, suus, Chiara

Bianca
Geslacht: Niet opgegeven

ORS

Berichtdoor Bianca » wo 29 jun 2011, 9:40

Hallo,

Mijn vader heeft een dunne darm stoma, ik weet niet hoe dat officieel heet, sorry daarvoor.
Hij heeft darmkanker en krijgt daar chemo voor en slikt ook allerlei medicijnen. Nu is hij voor de tweede keer in een maand opgenomen vanwege ernstige uitdroging. Hij verliest veel te veel vocht via zijn stoma en ligt aan het infuus om zijn vocht op peil te houden. De arts weet geen oplossing en is nu aan het experimenteren met de medicijnen, beetje meer daarvan, beetje minder daarvan, maar het werkt niet. Veel van die medicijnen en ook de chemo werken laxerend kennelijk.

Is er iemand die dit al eens mee heeft gemaakt, weet er iemand raad? We zijn wanhopig, dit gaat helemaal mis! Hij is zo ziek en al wat ze kunnen doen is "proberen" met medicijnen en kijken wat er gebeurt...

Alle raad is meer dan welkom! Groetjes, Bianca

Nigelle
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: Cystostomie -> brickerstoma, colostoma en PEG
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: EDS - slechte aansturing van de blaas, zenuw kapot/niet goed aangelegd. IC. En nu dan een Bricker (19-12-2012). Laatste oplossing na een maand of 9 geknoei in Utrecht.
En ik heb een colostoma (29-01-2014) door een slecht werkende endeldarm en te sterke sluitspier. :(
Ik kreeg m'n PEG (??-??-201?) door m'n slecht kunnen eten. Overdag blijf ik gewoon eten. Hopelijk ga ik van de nachtelijke sondevoeding snel goed aankomen.
Stoma (opgeheven) sinds: 19 dec 2012
Ziekenhuis: Uroloog - SFG en MDL - VUmc
Stomaverpleegkundige: Wie er maar is.
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 37
Contacteer:

Re: Ernstige uitdroging door dunne darm stoma, wie weet raad

Berichtdoor Nigelle » wo 29 jun 2011, 11:06

Wat moeilijk om je vader zo ziek te zien en elke keer met uitdroging in het ziekenhuis te liggen. Echt advies heb ik niet. Alleen loperamide, denk ik, zou iets kunnen doen. Maar het moet ook maar kunnen in combinatie met alle medicijnen die je vader krijgt. En ik denk dat daar ook de moeilijkheid ligt. Heel veel sterkte toe gewenst. Hopelijk vinden de artsen iets wat gaat helpen.
Was ik maar gebreid. Dan konden ze me weer uithalen en opnieuw breien. ;)

Bianca

Re: Ernstige uitdroging door dunne darm stoma, wie weet raad

Berichtdoor Bianca » wo 29 jun 2011, 13:52

Dank je wel voor je reactie, het valt inderdaad niet mee, maar het staat niet in verhouding met waar hij (en mijn moeder!) doorheen moeten. Loperamide heeft hij een hele tijd gebruikt maar dat deed niet veel. Ik geloof dat hij daar nu ook mee gestopt is om "ruimte" te maken voor een nieuw probeersel.
Groetjes

Bianca

Wie heeft er ervaring met ORS?

Berichtdoor Bianca » vr 1 jul 2011, 12:49

Hallo allemaal,

In een eerder topic vroeg ik om raad bij uitdroging ivm ileostoma. Ik heb van een aantal mensen de tip gekregen ORS te gebruiken. Nu zegt de arts van mijn vader dat dit onzin is, weggegooid geld. Wie heeft er ervaring met ORS? Heeft hij gelijk of werkt het wel?

Lieve groet, Bianca

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 36
Contacteer:

Re: Wie heeft er ervaring met ORS?

Berichtdoor eliene » ma 11 jul 2011, 15:17

Is absoluut geen verspilling! Hoe komt hij daar nu weer bij. Het is een heel simpel middel wat kan helpen bij bijv buikgriep. Je kunt het bij de apotheek halen maar ook gewoon bij de drogist. En zelfs zelf maken, met suiker zout en water (even googlen voor de verhoudingen). Ik gebruik het nu standaard op hete zomerdagen en een heleboel zakjes op een dag tijdens een buikgriep. Ik kan zo soms zelfs voorkomen dat ik in het ziekenhuis beland! Want daar kom je als je uitgedroogd bent en dat is nu weer zo goed van ors. Ik zou het gewoon eens uitproberen!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 11 jul 2011, 15:19

Heb de topics even samengevoegd!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Bianca

Berichtdoor Bianca » ma 18 jul 2011, 9:42

Hallo allemaal,

Ik wilde even laten weten dat het veel beter gaat met mijn vader. Hij gebruikt ORS en drinkt een blikje cola per dag (tip van de uroloog, hij legde uit dat dit ook een isotoon is net als ORS, een suiker-zout oplossing). Hij moet veel meer plassen en de urine is veel lichter, wat een indicatie is dat hij meer vocht opneemt.

Bedankt voor alle mailtjes die ik heb mogen ontvangen, geweldig!

Groetjes, Bianca

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 18 jul 2011, 15:33

Wat fijn om te horen! Heb je het nog aan de arts laten weten, degene die ors niets vond? Blij te horen dat het werkt en het nu daardoor beter gaat :D

Bianca

Berichtdoor Bianca » ma 18 jul 2011, 15:48

Met die arts hebben ze over 2 weken een bespreking, die zal daar zeker nog over horen ja, mijn ouders zijn best wel boos over de manier waarop ze dit (voor de zoveelste keer) zelf uit hebben moeten zoeken.

Nogmaals bedankt voor de hulp, prachtig forum!

Groetjs, Bianca

Terug naar “Vitaminen en mineralen”