stomaforum.nl

ijzertabletten

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 40

Berichtdoor Mooseje » do 24 jan 2008, 19:09

Hé Danielle,

Ik ben vandaag bij mijn internist geweest en heb het ook nagevraagd. Mijn internist geeft aan dat als je ijzer blijft toedienen in hele grote hoeveelheden het idd slecht voor je lichaam is, maar als je een keer in de zoveel weken een infuus krijgt is er niks aan de hand. Bij mij zijn ze met een stootkuur begonnen, toen moest ik 4 weken lang iedere week gaan en daarna 1x per 4 weken. Het hangt ook niet alleen maar van je HB af of je het krijgt. Mijn HB is nu namelijk prima, maar toch heeft mijn lichaam het nodig.
Ik ben gerustgesteld in ieder geval. Morgen krijg ik het overigens weer. En die reacties van mensen herken ik wel, sommigen zijn echt nieuwsgierig wat erin zit :)
Ik ben heel erg blij dat ik me er een stuk fitter door voel. Als ik het te lang niet krijg dan wordt ik hardstikke bleek en heel erg moe.

Veel groetjes,

Mooseje ~~*#
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 38
Contacteer:

Berichtdoor eliene » vr 25 jan 2008, 20:24

leuk dat jullie het allemaal navragen, vind het interessant innocentttt
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Ember
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Ember » do 5 mar 2009, 13:57

Hallo allemaal,

ik heb net even het topic doorgelezen.
Ik begrijp dat er een aantal mensen hier last heeft van bloedarmoede.
Een aantal van jullie heeft problemen met ijzertabletjes.
Ijzer zit ook in veel voedingsmiddelen.

ik ben zojuist even op internet aan het surfen geweest en heb wat achtergrond informatie bij elkaar gehaald.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Voornaamste ijzerleveranciers :
Bloedworst, rood vlees, lever en kippenleverpaté. Echt veel moet het niet zijn: een stuk bloedworst om de tien dagen of een plak lever per week volstaan om ijzertekort tegen te gaan.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... moede.html

http://www.fondation-louisbonduelle.org ... 487&id=509

Het beste wat we zelf kunnen doen is opletten of we voldoende ijzerhoudende voeding eten, zodat het lichaam genoeg bouwstoffen binnen krijgt om rode bloedcellen te produceren.

IJzerhoudende voedingsmiddelen zijn onder andere:
vlees,vis, gevogelte, peulvruchten, tomaten, bloemkool, citrusvruchten en broccoli. Spinazie hoort niet in dit rijtje. Er zit wel ijzer in, maar ons lichaam kan het niet goed opnemen.
Vitamine B12 zit alleen in dierlijke voeding zoals vlees, vis en zuivel. Foliumzuur zit onder andere in volkorenproducten, peulvruchten en lever. Het is ook erg belangrijk om genoeg vitamine C binnen te krijgen, want dat bevordert de ijzeropname uit onze voeding. Elke dag vers fruit eten is dus erg goed.
Een tip is een (uitgeperste) sinaasappel of citroen bij het eten zorgt ervoor dat het ijzer uit de voeding beter wordt opgenomen.

Goetjes Ember

Emma

Berichtdoor Emma » za 7 mar 2009, 9:48

Hoi Ember.

Ook ik heb bloedarmoede en ernstig ijzer tekort. De tabletten verdraag ik niet en krijg nu met regelmaat een ijzerinfuus wat ook nog steeds niet mijn ijzer op peil brengt!!
Weet natuurlijk dat je ijzer uit heel veel voeding kan halen maar ik verdraag bijna geen vast voedsel meer dus ja dat maakt het ook allemaal super ingewikkeld!!
Binnenkort weer naar mijn internist en hoor dan weer over hoe en wat maar het blijft een tijdelijke aanvulling!!

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 7 mar 2009, 11:42

hoi ember, bedankt voor de informatie :D ik heb wel geprobeerd om het ijzertekort met voeding aan te vullen maar dat lukte niet voldoende. maar ik heb dan ook geen bloedworst of zoiets geprobeerd. uiteindelijk ben ik nu ijzertabletjes van de drogist gaan slikken (100% dagelijkse hoeveelheid) en neem er idd zoals jij al schrijft een glas jus bij. en het werkt ;)T
overigens lijkt dat me wel erg lastig emma, als je niet meer kunt eten en de infusen ook niet voldoende helpen, succes!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Emma

Berichtdoor Emma » di 24 mar 2009, 11:05

Nou ik mag weer 2 x voor een ijzerinfuus,
Was bij de internist en vertelde leuk dat mijn ijzer nog lager was dan de vorige keer na de ijzerinfuus........
Krijg nu 2 x een flinke stoot dan weer prikken en moet dan waarschijnlijk 1 x in de maand......

Hoop dan ook dat ik er ook iets van ga merken.....

Groetjes Emma

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 24 mar 2009, 17:26

he wat balen emma :( ik hoop dat je je er iets beter door gaat voelen. kun je wel de pillen verdragen waar 100% dagelijkse hoeveelheid ijzer in zit? Of houd je dat ook niet binnen? bij mij is het daardoor heel langzaam verbeterd (ijzertabletten kan ik ook niet verdragen). succes ;)T

Emma

Berichtdoor Emma » wo 25 mar 2009, 12:29

Hoi Eliene

Nou de ijzertabletten verdraag ik niet en slik wel multivitamine iedere dag maar de arts vertelde dat mijn ijzer zo laag is dat je dat daar mee niet omhoog gaat krijgen helaas.....

Ja en nu maar hopen dat de volgende serie wel wat doet....

Groetjes en jij ook het succes met alles!!!

petraf

ijzer tekort

Berichtdoor petraf » wo 25 mar 2009, 14:37

en een bloed transfuus, helpt dat niet,,, om het aan te vullen!
weet niet of daarmee je hb ook stijgt...
succes met alles

petra

Emma

Berichtdoor Emma » wo 25 mar 2009, 16:00

Hoi,

En bloedtransfusie is niet nodig omdat mijn hb 6 is en ja best wel redelijk...

Enkel mijn ijzer is heel erg laag dus vandaar die ijzerinfusen....

volgende week ga ik weer voor het ijzerinfuus en 2 weken later nog een keer. O en dinsdag naar de mld arts ben zeer benieuwd.

Groetjes Emma

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » wo 25 mar 2009, 17:06

kun je wel tabletten slikken met de dagelijkse 100% hoeveelheid voor de zekerheid misschien? ik slik er 2 van. dus niet de multi maar echt speciaal alleen met ijzer, uit de drogist. tuurlijk heb je gewoon die infusen nodig helaas, maar wie weet dat het toch een pietsje minder laag is? ik moest ook aan het infuus maar ze durfden het nog niet aan, ik ben eigenwijs begonnen met die pillen en het hielp, dan staat een arts weer versteld :) maar ieder lichaam is natuurlijk anders en doordat je niet goed kunt eten zal dat helemaal anders zijn natuurlijk kissss

Emma

Berichtdoor Emma » wo 25 mar 2009, 17:28

Ja heb zelf ook al veel geprobeerd met niet voldoende resultaat helaas.

De internist vermoed ook dat dat het komt door te weinig voeding wat ik binnen krijg en de opname uit het voedsel (toen ik nog net wat meer at) en door het vele bloedverlies via de ontlasting het laatste jaar...

Heb 4 jaar geleden mijn eerste ijzerinfuus gehad toen had ik weer een internist die het niet nodig om dat te geven en nu het laatste jaar heb ik een internist die geen andere mogelijk ziet als dat infuus, gelukkig voor mij hoop alleen dat het nu wel gaat helpen!!

Woensdag mag ik weer......

petraf

Berichtdoor petraf » do 26 mar 2009, 11:52

hoi ik heb hier van alles gevonden, misschien moet het naar een ander juiste plaats woren gezet, of staat het er al, Tis toch wel ff handig om het te lezen ( al zullen degene die het hebben dit wel al weten via hun arts)

men zegt dat ijzer beter wordt opgenomeis dat geen optien in combinatie met vit B 12
en met vitamine C...En rosivicee Ferro!!! IJzer is nodig voor de vorming van de rode bloedkleurstof (= hemoglobine) in de rode bloedcellen (= erythrocyten)

Dit las ik op gezonheid.be

Futloos door een tekort aan ijzer ?

Een tekort aan het spoorelement ijzer komt vaak voor en kan vervelende en ernstige gevolgen hebben. Het mineraal speelt immers een belangrijke rol in je lichaam. Het zorgt er in de eerste plaats voor dat de rode bloedcellen zuurstof vanuit je longen tot in elke lichaamscel kunnen brengen. Daarnaast heeft ijzer nog andere functies. Het helpt bijvoorbeeld bij de productie van afweerstoffen en bij de afbraak van schadelijke stoffen in je lichaam.

Wat zijn de symptomen van een ijzertekort, wie loopt meer risico en wat kan je doen om een tekort aan ijzer te vermijden?

Slap op je benen
Wie een ijzertekort heeft, voelt zich futloos en is sneller moe na een inspanning. Hij of zij ziet vaak bleek en kan last hebben van hoofdpijn en duizeligheid. Andere verschijnselen zijn broze nagels en een ontsteking van de tong. Babys en kinderen die te weinig ijzer binnenkrijgen, groeien minder snel dan hun leeftijdsgenootjes en boeken verstandelijk minder vooruitgang. Door hun verminderde weerstand zijn ze bovendien meer vatbaar voor infecties

Wie loopt gevaar?
Een ijzertekort kan in alle leeftijdsgroepen voorkomen. Opgroeiende kinderen en zwangere vrouwen lopen echter het meest risico. Vrouwen hebben een hogere ijzerbehoefte dan mannen omdat ze maandelijks ijzer verliezen tijdens de menstruatie. Jonge meisjes in de groeispurt die reeds menstrueren vormen een belangrijke risicogroep die de nodige aandacht vraagt.
Volg je een strikt vermageringsdieet of kies je voor een vegetarische voeding, dan loop je ook meer kans op een ijzertekort.

Wat Popeye niet wist …
De tekenfilmheld Popeye verslindt misschien wel tonnen spinazie, veel ijzer zal hem dat echter niet opleveren. IJzer komt in de voeding voor in 2 vormen. Heem-ijzer vind je vooral in vlees en vis en wordt goed door je lichaam opgenomen. Niet-heem-ijzer dat aanwezig is in groenten, fruit, brood, graanproducten en aardappelen wordt in het algemeen minder efficiënt opgenomen. Plantaardige voedingsmiddelen bevatten bovendien vaak oxalaten, fytaten en polyfenolen. Deze natuurlijke stoffen gaan in de darm een verbinding aan met ijzer waardoor het ijzer niet meer kan worden opgenomen en het lichaam als dusdanig weer verlaat. Dit verklaart onder andere het misverstand dat spinazie een goede ijzerbron is. Als je er een voedingsmiddelentabel op naslaat, zal je merken dat spinazie inderdaad relatief veel ijzer bevat. Vanwege het hoge gehalte aan oxalaten wordt er echter maar zeer weinig effectief van opgenomen.

IJzersterke tips
- In normale omstandigheden kan het ijzergehalte op peil worden gehouden met een evenwichtige en gevarieerde voeding.
- Voedingsmiddelen waaruit ijzer goed wordt opgenomen zijn vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusvruchten.
- Voedingsmiddelen waarin eveneens ijzer zit, maar ijzer dat minder goed wordt opgenomen, zijn aardappelen, wortelen, ananas, bloem (zonder zemelen), rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen, eieren.
- Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Vegetariërs nemen daarom best groenten, fruit of fruitsap rijk aan vitamine C bij elke maaltijd. Gezien dierlijke producten voor een groot deel van de ijzeraanvoer zorgen, vraagt een vegetarische voeding extra aandacht inzake ijzer.
- IJzersupplementen kunnen noodzakelijk zijn in sommige situaties bv. tijdens de zwangerschap of na een belangrijk bloedverlies. Een teveel aan ijzer is giftig. Neem deze medicatie dan ook enkel op doktersvoorschrift en houd je aan de voorgeschreven dosis.

IJzer (micromol ijzer per liter bloedplasma):
- pasgeborenen (= neonaten) ..........17 - 24
- vrouwen ......................................10 - 25
- mannen ...................................... 14 - 28
NB. Als de ijzer-waarden lager zijn is (vermoedelijk) sprake van ijzer-gebrek en als de waarden hoger zijn van ijzer-stapeling

Hb (hemoglobine-waarde; in millimol per liter bloed):
vrouwen:
- normale Hb-gehalte ...................... 7,3 - 10
- bloedarmoede ............................< 7,3
mannen:
- normale Hb-gehalte ...................... 7,8 - 10,8
- bloedarmoede ............................< 7,8
NB. Als de Hb-waarden lager zijn dan 7,8 mmol/l is (vermoedelijk) sprake van bloedarmoede (= anemie)

Hematocriet (hoeveelheid rode bloedcellen per liter bloed in l/l):
- mannen: 0,45-0,55 l/l
- vrouwen: 0,40-0,50 l/l
NB. Als de hematocriet-waarden te hoog of te laag zijn is er mogelijk sprake van een stoornis in de aanmaak en/of afbraak van rode bloedcellen

Bloedarmoede
Abnormaal laag gehalte aan rode bloedkleurstof (= hemoglobine (= Hb) in de rode bloedcellen (= erythrocyten) van het bloed. Als gevolg daarvan kan het bloed onvoldoende zuurstof transporteren naar de weefsels.

Mogelijke verschijnselen (o.a.)
Blauwig-bleke huid, geringe eetlust, snel en langdurig (= chronische) moe, duizeligheid, flauwvallen.

Mogelijke behandelingen (o.a.)
- behandeling van de oorzaak (= causaal/curatief): indien bekend en mogelijk
- medicijnen: bloedarmoede-middelen

NB.
De behandeling van bloedarmoede wordt volledig bepaald door de oorzaak, de verschijnselen en de mogelijke complicaties

Mogelijke oorzaken van bloedarmoede (= anemie) o.a.:

- bloedverlies, acuut (bijv. bloedige wonden) of chronisch (bijv. bloedende maagdarm-zweren)
- borstvoeding
- foliumzuur-tekort (= vitamine B11)
- hemoglobine-afwijkingen (o.a. hemoglobine-ziekte, sikkelcel-ziekte en thalassemie)
- ijzer-tekort (= ferriprieve anemie) - menstruatie-bloedingen, sterke en/of langdurig
- infectie-ziekten
- vitamine B12-tekort (= cyanocobalamine-tekort)
- zwangerschap
- bijwerking van bepaalde medicijnen (zie bijsluiter)
- combinatie van bovengenoemde factoren

Vormen van bloedarmoede

Mogelijke vormen van bloedarmoede (= anemie) o.a.:
- a-plastische anemie: te weinig rode bloedcellen aangemaakt door het beenmerg
- hemoglobine-ziekte
- hemo-lytische anemie: de rode bloedcellen (= erytrocyten) worden te snel afgebroken (= lysis)
- ijzer-tekort anemie (= ferri-prieve anemie): te geringe aanmaak van rode bloedkleurstof (= hemoglobine) door ijzer-tekort
- megalo-blastische anemie: de rode bloedcellen zijn te groot (= megalo-) en/of te rood en functioneren daarom minder goed
- micro-cytaire anemie: de rode bloedcellen (= erytrocyten) zijn te klein (= micro-) en/of te bleek en functioneren daarom minder goed
- sikkelcel-ziekte (= sikkelcel-anemie)
- thalassemie
- zwangerschapsanemie: meestal als gevolg van een ijzer-tekort.

groeten petra

bron: consumed.nl

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » do 26 mar 2009, 12:36

bedankt voor de info petra ;)T

Emma

Berichtdoor Emma » do 26 mar 2009, 18:15

Duidelijke info.

Klopt ook allemaal. Mijn internist zei ook dat het minimaal 10 moest zijn en bij mij was het 1.6 dus ja ben er nog niet...

Mijn hb zou ook wat hoger moeten zijn als 6 maar de internist vind dat minder erg als dat ijzer tekort.

Maar bedankt!

Terug naar “Vitaminen en mineralen”