stomaforum.nl

Advertentie B. Braun
stomawiki

ijzertabletten

Moderators: suus, eliene, Purple, Chiara

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 41

Berichtdoor Mooseje » za 13 okt 2007, 22:56

Sandra, jij hebt overigens een leuk klein dochtertje wat ik zo kan zien! Super.

Was ik effe vergeten te zeggen...

Groetjes Mooseje GrTi)-
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

auraxia
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor auraxia » za 13 okt 2007, 23:10

Ik denk dat ik het ook zo iedere maand nodig heb, maar omdat de waardes hier altijd zo heel laag moeten zijn voor ik het vergoed krijg om het via infuus te krijgen, is het dat ik het hier zo ongeveer eens in de 3 a 4 maanden pas krijg.
Je kan je wel voorstellen hoe moe ik dus vaak ben. Ik ga moe naar bed, en kom moe mn bed weer uit.

Maar nog even en dan woon ik terug in NL, dus dan hoef ik ook niet meer zo te lang wachten op mn ijzerinfuus :)

Thanxxx, mn dochtertje is echt een lieve schat, hahaha maar dat zullen alle moeders wel zeggen he over hun kroost ;)

Groetjes,
Sandra

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn

Berichtdoor Mooseje » za 13 okt 2007, 23:55

Ik had net ergens anders gelezen dat je weer naar Nederland gaat verhuizen en toen dacht ik meteen, dan is het probleem gelukkig opgelost!
Ik kan me heel goed voorstellen dat jij bekaf bent als je het maar zo weinig krijgt. Ik heb me voordat ik het kreeg maanden echt supermoe gevoeld en alles kostte me toen heel veel moeite... Gelukkig kreeg ik daarna de infusen.
Ben er best blij mee. Een keer in de vier weken 1 uurtje naar het ziekenhuis en dan twee ampullen van 100. Werkt super!
Als je HB langere tijd op hetzelfde blijft staan en er niks meer bij komt, dan voel je je ook helemaal niet goed. Dus om het nu af te laten hangen van het dalen van het HB is ook niet helemaal juist.
Tuurlijk vind iedere moeder zijn eigen kind het allerleukste kind, maar dat lijkt me niet meer dan normaal. Als ik in de toekomst kinderen mag krijgen dan ga ik dat vast en zeker ook zeggen...

Veel groetjes,

Mooseje GrTi)-
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » vr 16 nov 2007, 17:54

ik heb nu ook een flink ijzertekort, zit net tegen de grens aan om een bloedtransfusie. maar aangezien die da l;aatste keer niet goed viel, willen ze dat niet.
het rare is dat in de 2 maanden dat ik thuis ben en wel goed eet enzo, het niet hoger is geworden. ik heb nu voorgesteld of een infuus niets voor mij is. ik moet dit nu met mijn arts gaan bespreken (besprak het nu met de huisarts). ben benieuwd, ik hoop het wel want ik voel me zo slapjes en mijn lichaam moet al zo hard werken nu.

nu was ik benieuwd hoe dat in zijn werk gaat. hoe lang duurt zoiets? en heb je er klachten bij? de huisarts noemde wat mogelijke klachten, nou. maar goed, dat hoeft natuurlijk helemaal niet. ik denk dat mijn lichaam het zo hard nodig heeft dat het alleen maar blij is haha.
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Mooseje » za 17 nov 2007, 20:33

Mijn arts stuurt een recept voor de infusie van Venofer naar de dagbehandeling in het ziekenhuis. Ik maak daar vervolgens een afspraak en dan gaat het als volgt:

Ik meld me volgens afspraak op de dagbehandeling. Omdat de arts al alles geregeld heeft, hebben ze alleen mijn ponsplaatje nog nodig, verder niets.
Ik mag vervolgens doorlopen naar een kamer, waar ze het infuus gaan prikken. Aangezien het infuus niet zo lang hoeft te blijven zitten, laat ik het gewoon in de holte van mijn arm prikken waar ze ook prikken als je bloed gaat prikken. Dan loopt het infuus tenminste goed!
Vervolgens laten ze je eerst heel even spoelen met zoutoplossing. Dan lossen ze de ampullen Venofer op in de zoutoplossing. De eerste keer laten ze het eerst een tijdje heel snel doorlopen om er zeker van te zijn dat je het spul kunt verdragen. Als er niets aan de hand is dan laten ze de rest in een rustiger tempo doorlopen. Het kan zijn dat je een beetje last krijgt van hoofdpijn als het wat snel gaat. In principe mogen twee ampullen van ieder 100ml in een uur doorlopen, maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe je je erbij voelt. Het gekke is dat je echt een ijzersmaak in je mond krijgt. Het heeft ook zo´n donkerbruine kleur, waardoor je na de infusie als je voor de eerste keer weer gaat plassen aan je urine terugziet dat je ijzer hebt gehad.
Tijdens de infusie is het wel goed om in ieder geval iets te drinken en soms eet ik ook een liga of zo. Heb het idee dat dit wel goed is.
Als alles erin zit, dan halen ze het infuus er weer uit en dan is het klaar.
In het begin ben ik een aantal weken achter elkaar moeten gaan en dan iedere week. Nu ga ik 1x per 4 weken.

Ik hoop dat dit een beetje een duidelijke uitleg is.

Suc6 ermee!

Veel groetjes,

Mooseje :D

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 24 nov 2007, 18:21

bedankt voor de uitleg mooseje :D
ik heb het de arts voorgesteld, maar ze doen het niet zo graag werd me verteld. nu is mijn ijzergehalte door de b12 injectie gestegen van 5.8 naar 6.4 dus dat gaat de goede kant op. ik heb van de dietiste een lijstje gekregen met voeding waar veel ijzer inzit. heb roosvicee ferro gekocht, rozenbotteljam met vit c en multivit met ijzer, dus op naar de ondergrens van 7.0!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Mooseje » za 24 nov 2007, 18:59

Hé Eliene,

Hebben ze ook uitleg gegeven waarom ze het niet graag doen?
Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar. Bij ons in het ziekenhuis wordt het best regelmatig gedaan. Ben er ook maar vanuit gegaan dat het wel oké zou zijn. Nu is het natuurlijk zo dat ieder ziekenhuis zo zijn eigen denkbeelden heeft, maar ik vraag me wel af waarom de een het wel en de ander juist niet doet? Misschien weet je het ook wel niet, maar ik hoop dat je het me kunt vertellen.

Veel groetjes,

Mooseje ;think;

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 24 nov 2007, 20:03

nee eigenlijk is me dat niet verteld <:()tt ik zal het de volgende keer eens vragen want daar ben ik eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar.

cees
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: opgeheven ileo- en colostoma

IJzerinjectie

Berichtdoor cees » zo 25 nov 2007, 12:12

Ik kreeg iedere twee weken een ijzerinjectie. Even langs de doktersassistente. Een prik in de bilspier en een paar minuten later stond ik weer buiten. Volgens sommigen schijnt het pijn te doen, maar ik heb daar nooit last van gehad.

Groeten,

Cees

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 26 nov 2007, 18:24

mmm mijn huisarts zei dat ijzer alleen dmv een infuus kon worden gegeven? ga er toch eens iets meer over vragen!

cees
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: opgeheven ileo- en colostoma

Cosmofer

Berichtdoor cees » di 27 nov 2007, 10:48

De injectievloeistof heet Cosmofer. Klik op http://www.fk.cvz.nl/ , type cosmofer in en je leest alles over dit middel. Het is wel een zeer kostbaar middel. Ik mocht geen tabletten slikken omdat deze verstoppend kunnen werken.

Groeten,

Cees

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje

Berichtdoor Mooseje » di 27 nov 2007, 20:24

Het medicijn dat ze bij mij in het infuus doen is Venofer. Volgens mij lijkt het allemaal op elkaar. Ik ben erg benieuwd waarom er verschillende denkbeelden zijn over wat goed is.

Veel groetjes,

Mooseje ;think;

petraf

Berichtdoor petraf » wo 19 dec 2007, 15:33

Hoi

Ook ik kreeg Ik vroeger iedere twee weken een ijzerinjectie en een b12
maar op een begeven moment hele zwarte billen, kwam van de ijzer,
jammer dat we geen foto ervan hebben gemaakt.
Nu is mijn HB zelfs heel hoog 9
maar komt omdat mijn bloed ok erg dik is..maar ondanks de hoge hb, toch erg moe, en weinig energie!!

Groetjes Petra KeRsTmIs19

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » do 17 jan 2008, 16:48

ik heb aan mijn arts gevraagd waarom ze liever geen ijzerinfusen geven. hij zei dat ik voor een duidelijk antwoord bij de internist moest zijn, maar kon me wel vertellen dat een lichaam op dat moment alleen het ijzer opneemt wat het nodig heeft, en dat de rest zich opstapelt. en dat opstapelen is niet goed voor je licham. liever zoeken ze naar de oorzaak van het tekort (b12, foliumzuur, ontsteking etc). in zeldzame gevallen doen ze het wel.

danielle

Berichtdoor danielle » do 24 jan 2008, 17:52

Mijn internist heeft het zelf voorgesteld <:()tt
Vreemd dat de internisten er verschillend op reageren.

Het enige dat ik van de ijzer heb is vreselijk zere aderen in mijn hand. Maar het schijnt dat dat ijzer een nogal agresief middel is.
Over twee weken moet ik naar mijn internist, zal hem toch eens vragen waarom de meningen zo verschillen.

Mijn buurvrouw vanmorgen in het ziekenhuis vroeg of ik koffie in mijn infuus had, en de verpleegsters hadden het over jagermeister. Het is echt heel donker ja. :)

Terug naar “Vitaminen en mineralen”