Mijn arts stuurt een recept voor de infusie van Venofer naar de dagbehandeling in het ziekenhuis. Ik maak daar vervolgens een afspraak en dan gaat het als volgt:
Ik meld me volgens afspraak op de dagbehandeling. Omdat de arts al alles geregeld heeft, hebben ze alleen mijn ponsplaatje nog nodig, verder niets.
Ik mag vervolgens doorlopen naar een kamer, waar ze het infuus gaan prikken. Aangezien het infuus niet zo lang hoeft te blijven zitten, laat ik het gewoon in de holte van mijn arm prikken waar ze ook prikken als je bloed gaat prikken. Dan loopt het infuus tenminste goed!
Vervolgens laten ze je eerst heel even spoelen met zoutoplossing. Dan lossen ze de ampullen Venofer op in de zoutoplossing. De eerste keer laten ze het eerst een tijdje heel snel doorlopen om er zeker van te zijn dat je het spul kunt verdragen. Als er niets aan de hand is dan laten ze de rest in een rustiger tempo doorlopen. Het kan zijn dat je een beetje last krijgt van hoofdpijn als het wat snel gaat. In principe mogen twee ampullen van ieder 100ml in een uur doorlopen, maar het hangt er ook een beetje vanaf hoe je je erbij voelt. Het gekke is dat je echt een ijzersmaak in je mond krijgt. Het heeft ook zo´n donkerbruine kleur, waardoor je na de infusie als je voor de eerste keer weer gaat plassen aan je urine terugziet dat je ijzer hebt gehad.
Tijdens de infusie is het wel goed om in ieder geval iets te drinken en soms eet ik ook een liga of zo. Heb het idee dat dit wel goed is.
Als alles erin zit, dan halen ze het infuus er weer uit en dan is het klaar.
In het begin ben ik een aantal weken achter elkaar moeten gaan en dan iedere week. Nu ga ik 1x per 4 weken.
Ik hoop dat dit een beetje een duidelijke uitleg is.
Suc6 ermee!
Veel groetjes,
Mooseje

Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!