stomaforum.nl

ijzertabletten

Moderators: eliene, suus, Chiara

marijke
Geslacht: Niet opgegeven

ijzertabletten

Berichtdoor marijke » ma 17 apr 2006, 17:55

Ik sliktte altijd ijzertabletten maar ben daar een 1/2 jaar geleden mee gestopt omdat ik er zoveel krampen van kreeg. Nu ben ik een dag of 5 geleden weer begonnen. Alleen een tabletje voor het slapen en nu ben ik al dagen beroerd ervan en slibte ik weer helemaal dicht. Misselijk, krampen, dikke ontlasting...Weet iemand van jullie een natuurlijk ijzer product wat goed helpt en niet zo op je darmen reageert? Iets van de Tuinen ofzo?

Gr, Marijke. @suunr

wicky

Berichtdoor wicky » di 18 apr 2006, 10:40

Hoi marijke, veel spinazie eten is ook goed! :) Als je er echt zo'n last van hebt vraag dan eens aan je arts om ijzerinjecties. je moet er wel voor naar het ziekenhuis om de zoveel tijd (waar je uiteraard zoveel mogelijk weg blijft) maar alles beter dan die misselijkheid en krampen toch?

marijke

Berichtdoor marijke » di 18 apr 2006, 12:39

Hoi Wicky
Jaren geleden kreeg ik ook injecties maar die schijnen ze niet meer te geven...Die waren trouwens ook geen pretje maar goed...Ik ga het nu maar proberen met voedsel. Ik weet nu ook dat abrikozen en appelstroop veel ijzer bevatten.

Gr, Marijke.

lynda

Berichtdoor lynda » di 18 apr 2006, 12:45

Hoi Marijke,

ik zou het inderdaad in de voeding gaan zoeken veel fruit soorten hebben ook ijzer en is nog lekker ook.succes.

gr.lynda @suunr

marijke

Berichtdoor marijke » di 18 apr 2006, 17:13

Ja, en ik lees net dat ijzer uit voeding ook nog beter wordt opgenomen dan uit tabletjes. Moeten m'n darmen natuurlijk wel even meewerken en aaallleeessssss opnemen, maar ik spreek ze wel even toe. TT,:

Gr, Marijke.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 36
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 18 apr 2006, 19:36

ik vreet me helemaal gek aan aardbeien nu, en het heeft geholpen, want ik heb geen bloedarmoede meer !:))!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

stomaatje

Berichtdoor stomaatje » di 18 apr 2006, 20:37

Hoi Marijke,

Dankzij de Imuran en CU had ik ook constant bloedarmoede. Die ijzertabletjes hielpen daar niks tegen, ik verloor gewoon veelteveel en wat ik ook deed, mijn HB bouwde niet meer uit zichzelf (door je eigen lichaam dus) op. Toen bleek dat mijn ijzer op 0 stond. Volgens mijn toenmalige gastro is het dan vrijwel onmogelijk om het op weer op te bouwen met voedingsmiddelen/pillen. Ik weet ook niet precies hoe het zit, maar hij had het over een soort "buffertje" die je moet hebben anders red je lichaam het niet meer. Toen kreeg ik ook ijzerinjecties (deden ze ook alleen in speciale gevallen) en dat heeft mij er toen bovenop geholpen. Ik weet niet hoe hoog jouw ijzer is, maar ik wilde mijn ervaring toch delen omdat ik toen ook alles aan het uitproberen was om mijn HB op te krikken.

BodyBagGirl

Berichtdoor BodyBagGirl » wo 19 apr 2006, 9:20

:D
Laatst gewijzigd door BodyBagGirl op di 12 sep 2006, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

marijke

Berichtdoor marijke » wo 19 apr 2006, 19:13

Ik heb vanmiddag floradiks gekocht bij de Tuinen, ook een natuurlijk iets. Morgen ga ik even naar Appie voor de tomaten-groente drank. Ik hoop dat het een beetje te drinken is, anders jammer, maar ik zal het toch drinken. Voor mij eigen bestwil... :shock: haha.
Bedankt voor de tips!

Marijke.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 36
Contacteer:

Berichtdoor eliene » wo 19 apr 2006, 20:31

ik had het over aardbeien, maar ben door de war, want daar zat juist veel kalium in :roll: ik denk dat mijn ijzertekort over is gegaan doordat ik de laatste tijd zoveel vis eet :)
veel succes met je tomatensap marijke, ben benieuwd hoe het smaakt!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

linda

Berichtdoor linda » di 9 mei 2006, 10:19

ik had eerst ook altijd last van de ijzertablettten maar je hebt die ijzertabletten ook in een drankje. Daar had ik geen last van. misschien is dat ook wat. weet alleen de naam niet meer.

linda

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Leeftijd: 38

Infuus met ijzer

Berichtdoor Mooseje » za 1 sep 2007, 23:18

Hallo allemaal,

Ik lees nergens dat er mensen zijn waarbij het HB opgekrikt wordt middels ijzerinfusen. Doordat mijn HB te laag was en ik door het verwijderen van mijn hele dikke darm ook geen reserveopslagplaats voor het ijzer meer heb, was het noodzakelijk om op een andere manier ijzer te krijgen. Doordat ik dit tekort nooit zou kunnen wegwerken middels het nemen van ijzertabletten en ik hier overigens ook nog eens hardstikke last van mijn maag van kreeg, heeft mijn arts besloten om me infusen te geven met ijzer. In het begin moest ik 6 weken achter elkaar gaan, iedere week 1x. Nu ga ik 1x per 4 weken naar de dagbehandeling voor een infuus. Gelukkig kan ik het goed verdragen en zit het er na een uurtje weer in. Ik moet zeggen dat het bij mij heel goed helpt. Ik ben veel minder moe en voel me veel beter. Misschien een tip om eens voor te stellen bij je arts als je de tabletten ook niet kunt verdragen en je echt een te laag HB hebt.

Groetjes Mooseje ;)T
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

petraf

Berichtdoor petraf » za 8 sep 2007, 13:02

hOI

mijn hb is beter dan ooit....
Vroeger kreeg ik inecties, 1x per mnd, ik had zwarte billen, en proefde het in mijn ond als ikgespoten werd. Ik kon niet tegen de pillen,.
Nu heb ik alleen nog Vit b12 dat wort 1x per mnd gespoten, en doet mijn man zelf. Is wel makkelijk hoef ik niet naar de dokter
Ik krijg de ampullen oprecept mee naar huis

Groetjes, en hoop dat de infuzen je aansterken

Petra

auraxia

Re: Infuus met ijzer

Berichtdoor auraxia » za 13 okt 2007, 18:51

Mooseje schreef:Hallo allemaal,

Ik lees nergens dat er mensen zijn waarbij het HB opgekrikt wordt middels ijzerinfusen. Doordat mijn HB te laag was en ik door het verwijderen van mijn hele dikke darm ook geen reserveopslagplaats voor het ijzer meer heb, was het noodzakelijk om op een andere manier ijzer te krijgen. Doordat ik dit tekort nooit zou kunnen wegwerken middels het nemen van ijzertabletten en ik hier overigens ook nog eens hardstikke last van mijn maag van kreeg, heeft mijn arts besloten om me infusen te geven met ijzer. In het begin moest ik 6 weken achter elkaar gaan, iedere week 1x. Nu ga ik 1x per 4 weken naar de dagbehandeling voor een infuus. Gelukkig kan ik het goed verdragen en zit het er na een uurtje weer in. Ik moet zeggen dat het bij mij heel goed helpt. Ik ben veel minder moe en voel me veel beter. Misschien een tip om eens voor te stellen bij je arts als je de tabletten ook niet kunt verdragen en je echt een te laag HB hebt.

Groetjes Mooseje ;)T

Hoi Mooseje,

Ik had net in een ander topic verteld dat ik dus niet tegen de ijzertabletjes en ijzerinjecties kan, en dat ik dus altijd ijzer via infuus krijg. Dat is de enigste manier bij mij dat ik er wel tegen kan, dus tja.
Hier in Belgie is het alleen jammer dat de waardes wel zo ontzettend laag moeten staan voordat je dus pas ijzer via infuus kan krijgen, anders krijg je het niet vergoed dus. Ik loop dus eerst altijd lange tijd dood en doodmoe rond... is niet echt prettig, toch ook niet zoals nu ik een kleine heb.

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Leeftijd: 38

Berichtdoor Mooseje » za 13 okt 2007, 22:53

Hé Sandra,

Dat is echt balen. Wat een onzin eigenlijk dat je dan moet gaan wachten todat je je niet meer goed voelt. Ik krijg mijn infuus nu om de vier weken. Dit is helemaal geen probleem. Tenminste tot nu toe heb ik daar nog nooit iets van gehoord. Na die vier weken merk ik ook echt dat ik moe wordt en soms misselijk. En dan is het dat ik dit aan mijn lijf merk en dan pas in de agenda kijk en zie dat het weer bijna tijd is.
Hoe vaak krijg jij het dan zo gemiddeld?

Groetjes Mooseje $$^^+
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

Terug naar “Vitaminen en mineralen”