stomaforum.nl

Advertentie B. Braun
stomawiki

vitamine b12

Moderators: suus, eliene, Purple, Chiara

Kaatje
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor Kaatje » di 7 aug 2007, 15:45

Hoi Bettina,
Mijn moeder krijgt sinds vorig jaar, toen ze erg zwak was, iedere maand een B12 injectie. Ze had een ernstig tekort daaraan, dat wees bloedonderzoek uit, en wat ik daaruit begreep is omdat de verbranding zo snel gaat (stoma)dat het lichaam die vitaminen niet/nauwelijks op kan nemen.
Ze is daar erg van opgeknapt. Nu heeft ze vorige week weer i.v.m. met haar schildklier, cholesterol en bloedarmoede weer bloedonderzoek gehad, en nu bleek dat ze veel te veel B12 in haar bloed had.
Ze gaan de injecties nu om de drie maanden geven.
Maar weer afwachten hoe dat nu weer gaat.
Ik hoop dat je hieraan wat hebt,
liefs Kaatje

Kaatje

Berichtdoor Kaatje » di 7 aug 2007, 16:05

Hoi Candy,
Bedoel je in je bericht met Vitamine B12 deficiëntie een teveel aan deze vitamine?!
Mijn moeder voelt zich de laatste weken niet goed, erg moe, lusteloos.
De uitslag van het bloed gaf aan dat ze een veeels te hoog B12 had!
De injecties worden nu afgebouwd naar eenmaal in de drie maanden.
liefs Kaatje

Candy
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: urinestoma (bricker)
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: MS
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 76

Berichtdoor Candy » di 7 aug 2007, 16:20

Hallo Kaatje,

Deficiëntie is een tekort aan Vit B.12. Ik heb in eerste instantie 2 keer in de week een injektie gehad. Daarna is de tussentijd 6 weken geworden.

Toen bleek dat ik weer extra moe werd na een week of 4 is besloten om de 4 weken te spuiten. En dat gaat wel goed.

Er zijn meerdere oorzaken van een tekort, De oorzaak bij mij ligt in het feit, dat ik het laatste stuk dunne darm mis, dat verantwoordelijk is voor de opname van de B12. Van dat stuk darm is een bricker van gemaakt (urostoma)

Maar het is heel goed dat de arts regelmatig laat bloedprikken om de aanwezigheid in de gaten te houden

Lief dat je zo op je moeder past!
Groetjes, Candy

Kaatje

Berichtdoor Kaatje » di 7 aug 2007, 16:27

Hoi Candy,
Wat fijn dat je zo snel reageerd!
Heb je er ook ervaring mee als je een teveel aan deze vitamine hebt?!
Tja, bij moeder kan het aan meerdere dingen liggen dat ze zo moe is, zoals haar schildklier, die werkt op dit moment veels te langzaam, daarvoor worden de medicijnen weer even tijdelijk verhoogd, maar een teveel aan deze vitamine lijkt mij ook niet goed toch!
Liefs Kaatje

Candy
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje

Berichtdoor Candy » di 7 aug 2007, 17:26

Hoi Kaatje,

Net had ik telefoon en daarom is mijn reactie wat later dan normaal.

Ik lig volledig op bed en heb de laptop voor me, die de bijna de hele dag online staat. vandaar.
Nee ik weet niet wat een te hoge vit B12 is, tenminste niet uit eigen ervaring.

Misschien dat je op deze site iets vindt, waar je verder mee kunt?

http://www.stichtingb12tekort.nl/nieuws1.htm

En anders mag je weer vragen, vind ik niet erg.

Groetjes, Candy

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Leeftijd: 39
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 18 sep 2007, 14:01

ik mis nu ook een groot stuk van de dunne darm. ik heb het met de huisarts besproken en die gaat me binnenkort even prikken om te kijken of ik een tekort heb. ze zei dat (wat candy ook al noemde) in dat laatste stuk de vit b12 en foliumzuur wordt opgenomen. gebeurd dat niet dan kan er oa ijzertekort ontstaan. maar ook zei ze dat het bij iedereen weer verschillend is, soms neemt een ander stuk dunne darm de opname over en heb je geen injecties nodig. het is dus inderdaad goed het regelmatig te laten controleren. de huisarts heeft bij mij voorgesteld om het eens in de 2 maanden te doen, maar hier lees ik dat jullie het veel vaker krijgen? ze heeft ook voorgesteld dat ik het spuiten van haar leerde, zodat ik het thuis kan doen, dat is wel super.
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Candy
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje

Berichtdoor Candy » di 18 sep 2007, 14:12

Hallo Eliene,

Het tekort aan vit.B12 heeft zich ca.drie jaar nadat het stuk darm een "andere taak" kreeg pas gemanifesteerd.

Veel mensen krijgen om de 2 maanden een injectie en sommigen om de 6 weken en anderen weer om de 4 weken.

Wij zijn begonnen met 6 weken. Eerst leek dat voldoende, maar toch bleek het later om de vier weken beter. Hier kun je alleen achter komen door te controleren, ofschoon je "te weinig" duidelijk voelt. (ik tenminste) Het vertaalt zich in fixe vermoeidheid.

En zelf prikken gaat best, behalve dat ik de houding niet goed(helemaal niet) kan aannemen, omdat ik plat lig.

bettina
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: opgeheven
Leeftijd: 52

Berichtdoor bettina » di 18 sep 2007, 20:27

hallo luitjes

na controle heb ik nog niet zoveel b12 tekort we gaan het eerst met capsulen proberen als het dan op peil blijft hoef ik niet te prikken wel zo fijn bij mij heeft een ander stuk van de darm die taak dus waarschijnlijk overgenomen
wel moet ik magnesium en calcium slikken deze waren echt te weinig
het gaat op het moment redelijk komen steeds dichter bij de oplossingen van mijn klachten er worden er steeds minder en dat is de bedoeling
je kunt je knqp beroerd worden als je tekorten hebt
groetjes bettina
het leven is als een voetpad je kunt link en rechts maar ook stevig rechtdoor gaan.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » di 2 okt 2007, 16:15

inderdaad fijn bettina, dat je het nu eerst met capsules mag gaan proberen! erg fijn dat je steeds minder tekorten hebt en je beter voelt.

ik moet binnenkort bij de huisarts alles laten controleren, waaronder de b12, ben erg benieuwd!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

auraxia

Berichtdoor auraxia » za 13 okt 2007, 18:46

In het begin dat ik mijn ileohad, (laatste stukje van dunne darm is ook verwijderd) moest ik wel de B12 injecties krijgen.
Maar een aantal jaar later was het dat toch mijn dunne darm die functie overgenomen had en de B12 dus wel opnam. Nu hoef ik dus de injecties niet meer te krijgen.
Wel heb ik heel geregeld een ijzertekort. Ik baal er wel van dat ik niet tegen de ijzertabletjes kan en ook niet tegen de ijzerinjecties. Ik moet dat altijd via infuus krijgen. Maar dan moeten je waardes heel laag zijn voordat het pas vergoed wordt door het ziekenfonds (hier in belgie toch)

petraf

b12

Berichtdoor petraf » za 13 okt 2007, 20:05

Hoi

Ik mis dus al 20 jaar de dikke darm, en een heel stuk dunne darm, maar mijn B12, is op het laatst van de 6 weken, erg laag, dus moet ik b12 blijven spuiten
Het voordeel ik heb de ampulen en spuiten enzo thuis, zodat Peter mijn man ze kan zetten, We spuiten ze IM, zodat het sneller gata, en dan heb ik daags erna meteen weer meer energie,...
Ook de kalium is vaak aan de lage kant door de heftige diaree, maar ikkan nie tegen de drankjes en die dikke kalium pillen krijg ik niet weg.
Dus eet ik veel tomaat, en banaan.
En verders een vitamine bruis waar magnesium in zit, die smaakt wel lekker..
en als het echt te laag is, dan krijg ik hele erge spierkrampen ( kalium te kort) en moet ik aan het infuus, met het gevolg, de aderen weer onstoken, heftig spul die kalium...)

groetjes Petra
Laatst gewijzigd door petraf op za 13 okt 2007, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

auraxia

Berichtdoor auraxia » za 13 okt 2007, 20:17

Bij mij was er eerst het laatste stukje van de dunne darm dan ook weggehaald, en bij latere operaties is er nog meer dunne darm weggehaald.
Eigenlijk wel raar dat toen daarna wel mijn dunne darm die b12 is gaan opnemen. Misschien dat mn lichaam er toen aan gewend was geraakt ofzo ?

De kalium is bij mij ook geregeld te laag, eet dus ook vaak tomaten en bananen. Maar moet het toch in het ziekenhuis nog wel eens bijkrijgen.

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 15 okt 2007, 22:45

ik ga het deze week voor het eerst na de operaties laten testen, ben erg benieuwd. ook mijn vitaminen en mineralen, ijzer, kalium etc laat ik controleren. zou mooi zijn als er tekorten zijn, valt er weer iets te verbeteren waardoor ik me beter ga voelen haha :)

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 20 okt 2007, 17:19

gebeld met de huisarts voor het prikken, komen ze gewoon bij me langs om bloed bij me af te nemen woow) wowie ik wordt nu echt serieus genomen haha :)

Mooseje
Enthousiast Stomaatje
Enthousiast Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van Crohn
Leeftijd: 41

Berichtdoor Mooseje » za 20 okt 2007, 21:43

Wel handig toch, je mag ook wel een beetje in de watten gelegd worden na alles wat je hebt meegemaakt! Er zijn natuurlijk nog leukere manieren om in de watten gelegd te worden, haha.

Groetjes Mooseje :)
Ik ben 31 jaar en heb sinds sept 2006 een ileostoma. Ik ben een actieve meid en er zijn weinig dingen die ik niet kan vanwege mijn stoma. Sinds 1,5 jaar ben ik de trotse mama van een lieve dochter en momenteel in verwachting van ons tweede kindje!

Terug naar “Vitaminen en mineralen”