stomaforum.nl

vitamine b12

Moderators: eliene, suus, Chiara

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 36
Contacteer:

Berichtdoor eliene » ma 31 mar 2008, 17:40

fijn ;)T nu hopen dat de uitslag van je voet ook goed is!
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

monique40
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Geslacht: Niet opgegeven
Contacteer:

Berichtdoor monique40 » do 17 apr 2008, 23:05

Met vitamine b12 , zitten wel addertjes onder het gras..

Je b12 kan normaal zijn,...., maar dat wil niet zeggen dat er geen tekort op weefselnivo is..

Homocysteyne en metynalonzuur zijn gerichte parameters..

Mijn zoon had een laag normale b12 ,..., maar de rest was giga hoog,..., dus b12 tekort.
Hij kreeg 2x per week zijn injecties,..., knapte daar ziender ogen vanop..

groetjes monique

stichtingb12tekort,.., kan je eralles over vinden
;)T
mama van Devy*

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » vr 10 okt 2008, 13:19

Vitamine B12 en K2 belangrijk 10-10-08

Dat vitamines belangrijk zijn dat is algemeen bekend, maar dat een tekort aan bepaalde vitamines kan leiden tot bijvoorbeeld krimpende hersenen is toch iets minder bekend. Ook is het van belang om te weten dat vitamine K2 aderverkalking reduceert.

Krimpende hersenen kan je krijgen door een tekort aan vitamine B12. Tenminste dat zeggen onderzoekers van de Britse Universiteit van Oxford.

Mensen met een tekort aan B12 blijken volgens deze onderzoekers zes maal zoveel kans te lopen op krimpende hersenen. Maar dat is niet het enige wat een tekort aan B12 als gevolg kan hebben. Ook neurologische aandoeningen en bloedarmoede kunnen een gevolg zijn van een tekort aan B12.

Aan het onderzoek deden 107 mensen van 61 tot 87 jaar mee. De personen hebben een lichamelijk onderzoek, hersenscans en geheugentest gedaan. Na vijf jaar werden ze weer onderzocht.

Vooral vegetariërs en veganisten hebben een grote kans op een vitamine B12 tekort, want deze vitamine zit alleen in dierlijke producten.

Maar er zijn nog meer vitamines die we nodig hebben. De Vitamine K2 reduceert namelijk aderverkalking. Volgens Nederlandse onderzoekers kan aderverkalking door vitamine K2 met 20% gereduceerd worden.

De Nederlanders hebben 564 vrouwen, die voorbij de menopauze zijn, onderzocht. Van deze vrouwen hadden 62% aderverkalking. Een extra inname van 45 mg vitamine K2 per dag brengen de onderzoekers in verband met twintig procent minder slagaderverkalking.

In Nederland zit de natuurlijke variant van vitamine K2 in verschillende soorten voedingsproducten die door bacteriën zijn gefermenteerd, zoals kaas, yoghurt en kwark.

Bron: ConsuMed
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Judith

Berichtdoor Judith » za 11 okt 2008, 11:23

Genoeg vitamine B12 belangrijk

Een tekort aan vitamine B12 kan leiden tot krimpende hersenen. Dat zeggen onderzoekers van de Britse universiteit van Oxford.

Zij onderzochten 107 mensen van 61 tot 87 jaar. De proefpersonen ondergingen lichamelijk onderzoek en hersenscans en deden geheugentests. Na vijf jaar werden ze opnieuw onderzocht. Mensen met een tekort aan vitamine B12 bleken zes maal zoveel kans te lopen op een krimpend brein. Tekort aan deze vitamine wordt ook in verband gebracht met neurologische aandoeningen en bloedarmoede. Vooral vegetariërs en veganisten moeten oppassen voor tekort aan vitamine B12, want deze vitamine zit uitsluitend in dierlijke producten zoals zuivel, eieren, vis en vlees.

[7 oktober 2008]

Bron: ConsuMed®

Mir
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: ziekte van crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 07 apr 2008
Ziekenhuis: UMCG
Leeftijd: 41

Berichtdoor Mir » ma 13 okt 2008, 17:58

Een krimpend brein...
Gelukkig krijg ik morgen mijn shotje B12 weer GrTi)-

lidy
Bestuur
Bestuur
Soort stoma of techniek: omgeving van
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: moeder van ileodochter
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: onbekend
Leeftijd: 56
Contacteer:

Berichtdoor lidy » do 25 dec 2008, 12:59

Actief-B12, een nieuwe test om vitamine B12 te bepalen.

Het Erasmus MC (Rotterdam) en het Medisch Spectrum Twente zijn overgegaan op een nieuwe methode om vitamine B12 te bepalen in bloed. De test wordt 'Actief-B12' genoemd en meet alléén de fractie van de B12 die in de cellen kan worden opgenomen. Vitamine B12 is in het bloed gebonden aan twee verschillende transporteiwitten: Haptocorrine en Transcobalamine II. Alleen B12 gebonden aan Transcobalamine II kan in de cellen worden opgenomen en is dus bruikbaar voor het lichaam. De gangbare test waarbij het totaal B12 (serum B12) wordt gemeten, maakt geen onderscheid tussen de beide vormen. De nieuwe test meet alléén de B12 gebonden aan Transcobalamine II. Dit complex wordt ook wel Holo-TC genoemd, of Actief-B12.
Bij gezonde mensen ligt het percentage Actief-B12 tussen de 10% en 30% van het totaal B12. Bij personen met een B12 opnamestoornis blijkt dat deze verhouding anders ligt. Er is namelijk uit onderzoek gebleken dat de Actief-B12-waarde sneller daalt dan de totaal B12-waarde (serum B12). Dat heeft tot gevolg dat de Actief-B12 waarde al te laag kan zijn, wanneer de totaal B12-waarde nog laagnormaal is. Een tekort is op die manier eerder aan te tonen.
Met de Actief-B12-test kan er, bij personen met een B12-waarde tussen de 150 en 300 pmol/l, bij meer mensen een tekort worden aangetoond dan met de gewone B12-test. Een enkele keer komt het voor dat bij een totaal B12-waarde van 300 pmol/l de Actief-B12 al onder de 20 pmol/l is gezakt.
Hoewel de test wel een verbetering is ten opzichte van de huidige totaal B12-test, is een nadeel dat de ondergrens van 20 pmol/l aan de lage kant is. De ondergrens is de laagste waarde die bij gezonde mensen is aangetroffen. Onderzoek laat zien dat wanneer men de grenswaarde op 36 pmol/l stelt, ca. 90 % van de patiënten met een werkelijk B12-tekort geïdentificeerd wordt. Maar ook wordt een aantal gezonde personen ten onrechte als ziek aangemerkt.
Als gevolg van kleine genetische verschillen tussen personen kan de cellulaire behoefte aan B12 tussen personen verschillen. Deze kleine genetische verschillen zijn nog onvoldoende in kaart gebracht. Het verklaart waarom de ene persoon al bij een Actief-B12 waarde van 36 pmol/l klachten heeft en de andere niet.
Het is dus zo dat bij Actief-B12 waarden tussen de 20 en 36 pmol/l er een gerede kans bestaat dat er sprake is van een vitamine B12-tekort, zeker als u zich in de symptomen herkent. Een aanvullende test op methylmalonzuur kan de diagnose bevestigen indien methylmalonzuur verhoogd is, maar een normale testuitslag kan een vitamine B12-tekort niet uitsluiten. Bovendien wordt aangenomen dat een verhoging van methylmalonzuur zich in een later stadium van een ontwikkelend B12-tekort voordoet dan een dalende Actief-B12 waarde.
Wetenschappers die zich bezighouden met laboratoriumonderzoek zijn het er over eens dat er voor het vaststellen van een B12-deficiëntie geen 'gouden standaard' bestaat en dat artsen hun diagnose niet alleen op laboratoriumonderzoek zouden moeten baseren. Men zou ook het klachtenpatroon van de patiënt hierbij in beschouwing moeten nemen. Wanneer er sprake is van een Actief-B12 waarde tussen de 20 en 36 à 40 pmol/l en een herkenbaar klachtenpatroon adviseren wij een test op methylmalonzuur in serum te laten uitvoeren. Een verhoogde methylmalonzuurwaarde kan de diagnose definitief bevestigen. Wanneer deze uitslag normaal is, verdient het aanbeveling om 'respons op de therapie' na te gaan om er achter te komen of een vitamine B12-tekort aan de orde is, om zo de kans op blijvende neurologische schade te beperken.
De ondergrens van 20 pmol/l voor gezonde personen is nadrukkelijk niet van toepassing op kinderen. Actief-B12 waarden van gezonde kinderen zijn nog niet vastgesteld. Patiënten met een ernstig gestoorde nierfunctie kunnen B12-deficiënt zijn, terwijl ze Actief-B12 waarden rond de 60-70 pmol/l kunnen hebben. Voor deze groep patiënten is de test ongeschikt. De effecten van leverziekten, alcoholisme en kanker op de Actief-B12 waarden zijn nog niet onderzocht.
Concluderend kan worden gesteld dat wanneer u een totaal B12-waarde heeft tussen de 150 en 300 pmol/l en u zich herkent in het klachtenpatroon, het zinvol kan zijn op Actief-B12 te laten testen. Het is dan wel van belang dat uw behandelend arts de testuitslag op de juiste wijze weet te interpreteren.

bron: http://www.stichtingb12tekort.nl/nieuws ... 122008.htm

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » za 27 dec 2008, 13:10

interessant ((idea))

iris

Re: vitamine b12

Berichtdoor iris » wo 5 mei 2010, 12:35

Medicatie en B12 tekort

Deze keer aandacht voor twee soorten medicatie die een tekort aan vitamine B12 tot gevolg kunnen hebben. Beide worden veelvuldig voorgeschreven zonder controle van vitamine B12.

Maagzuurremmers
Maagzuurremmers worden veelvuldig voorgeschreven en vaak (zeer) langdurig. Deze medicijnen kunnen de absorptie van vitamine B12 verminderen als gevolg van hypo- of achloorhydrie (te weinig of zelfs een gebrek aan maagzuur). Dit geldt zowel voor de protonpompremmers zoals o.a. Omeprazol, Pantazol, Nexium en Losec, als ook voor de Histamine-2-receptor-blokkers, zoals o.a. cimetidine en ranitidine. Veel bijsluiters vermelden tegenwoordig gelukkig dat maagzuurremmers de opname van vitamine B12 verminderen. Niet alle producenten vermelden overigens in de bijsluiter dat langdurig gebruik tot een vitamine B12 tekort kan leiden. Bij meerdere producenten staat het wel in de SPC (summary of product characteristics) maar niet in de patiëntenbijsluiter. Wij zouden graag zien dat in alle bijsluiters staat vermeld dat langdurig gebruik tot een vitamine B12 tekort kan leiden, en dat men hierop bedacht dient te zijn.

Er staat meestal iets in de bijsluiters als: "Omeprazol (of een ander middel) kan de orale absorptie van vitamine B12 reduceren. Hiermee dient rekening te worden gehouden bij patiënten met lage uitgangswaarden, die een langdurige behandeling met omeprazol ondergaan."

Vitamine B12 wordt vrijwel nooit voor behandeling getest, zo is gebleken, en zelden na behandeling met maagzuurremmers. Zowel artsen als patiënten zijn vaak niet op de hoogte van de mogelijke gevolgen van het langdurig verminderen van maagzuur door middel van deze middelen.
Een vitamine B12 tekort kan potentieel ernstige gevolgen hebben. Met name op neurologisch en neuropsychiatrisch gebied kunnen de gevolgen irreversibel zijn indien de diagnose gemist wordt en de behandeling te laat wordt ingezet. Wij willen er dan ook voor pleiten om patiënten die deze middelen langdurig moeten nemen te testen op vitamine B12. Het zou mogelijk zelfs aan te raden zijn preventief te suppleren, om zodoende het ontstaan van een tekort te voorkomen.

Metformine
Metformine wordt voorgeschreven bij diabetes-type-2. Het vermindert de aanmaak van glucose. Rond de 30% ¹ van de patiënten die langdurig metformine gebruiken ontwikkelt een vitamine B12 tekort. De neuropathie die dat tekort tot gevolg kan hebben, wordt vaak ten onrechte aangemerkt als neuropathie ontstaan door de diabetes. Een aantal bijsluiters van metformine vermeldt: "Bij patiënten die langdurig met metformine worden behandeld, kan een vermindering van de opname van vitamine B12 in de darm optreden. Hiervan ondervindt u over het algemeen geen nadelige gevolgen." Dat is op zijn minst opmerkelijk te noemen, aangezien algemeen bekend en bewezen is welke gevolgen een vitamine B12 tekort kan veroorzaken, en dat geldt natuurlijk ook bij deze patiënten. Neuropathie als gevolg van een vitamine B12 tekort kan met succes behandeld worden, en geheel herstellen, indien men er vroegtijdig bij is, en voldoende behandelt.
Wij willen dan ook pleiten voor het testen op vitamine B12 bij patiënten die metformine slikken. Ook hier is het wellicht gunstig preventief te behandelen met een goed supplement, om zodoende een mogelijk tekort geheel te vermijden.

bron: 1. Metformin-Induced Vitamin B12 Deficiency Presenting as a Peripheral Neuropathy Bell, David S.H. MD Southern Medical Journal: March 2010 - Volume 103 - Issue 3 - pp 265-267

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Contacteer:

Berichtdoor eliene » zo 13 feb 2011, 16:37

Veronique
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma (dubbelloops)
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: trotse eigenaar..
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ik heb mijn stoma door de ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 04 aug 2012
Ziekenhuis: Radboud Nijmegen
Stomaverpleegkundige: wie er aanwezig is.
Leeftijd: 28

Berichtdoor Veronique » do 22 nov 2012, 22:56

Ik heb een vraagje...
Wanneer is je Vit B12 te laag?

Ik zag in mijn bloeduitslagen dat ze dit in Juni gecontroleerd hebben en toen was de waarde 132. Op internet lees ik dat dit veel te laag is maar er is verder geen actie ondernomen. Hierna hebben ze me er niet meern op gecontroleerd.

Groetjes Veronique

eleonoratje
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: zelf draagster
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: cauda syndroom
Stoma (opgeheven) sinds: 26 okt 2011
Ziekenhuis: amphia breda
Stomaverpleegkundige: angeliqeu/Anne-Marie
Leeftijd: 54
Contacteer:

Berichtdoor eleonoratje » vr 23 nov 2012, 12:28

B12 spuiten gehad, eerst dacht ik, ik knap op, maar was niet zo
Ik was en ben nog steeds extreem moe.
Nu terug bij internist geweest, en heb nu D12 gekregen, afpast in een spuitje om in tenemen, en dat mag maag 1x in de mnd, omdat het een hoge dosis is.
Hoop dat dit wel gaat helpen

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 29
Contacteer:

Berichtdoor Purple » ma 26 nov 2012, 13:58

Veronique schreef:Ik heb een vraagje...
Wanneer is je Vit B12 te laag?

Ik zag in mijn bloeduitslagen dat ze dit in Juni gecontroleerd hebben en toen was de waarde 132. Op internet lees ik dat dit veel te laag is maar er is verder geen actie ondernomen. Hierna hebben ze me er niet meern op gecontroleerd.

Groetjes Veronique

Ik zou het even na vragen bij je arts waarom ze geen actie hebben ondernomen. Mijn hb is destijds ook een tijd te laag geweest maar hij wilde dat mijn lichaam dat zelf ging herstellen. Is het laatste stukje dunne darm toevallig weg gehaald? Dan kan het zijn dat je lichaam het niet meer aanmaakt.
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Veronique
Beginnend Stomaatje
Beginnend Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma (dubbelloops)
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: trotse eigenaar..
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Ik heb mijn stoma door de ziekte van Crohn
Stoma (opgeheven) sinds: 04 aug 2012
Ziekenhuis: Radboud Nijmegen
Stomaverpleegkundige: wie er aanwezig is.
Leeftijd: 28

Berichtdoor Veronique » ma 26 nov 2012, 18:47

ik heb al mijn darmen nog, dus er is niks weggehaald. Mijn ileostoma is ongeveer 30 cm van overgang dikke naar dunne darm aangelegd, dus dat laatste stukje heeft geen functie meer.

glossi
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Soort stoma of techniek: nvt
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Chronisch verstopt/darm die amper werkt.
Ziekenhuis: UMCG

Berichtdoor glossi » di 19 mei 2015, 17:52

Ik spuit ook B12. Begonnen met hydroxo maar na een jaar ongeveer over gestapt naar adenosyl. Tegenwoordig spuit ik methyl bij. Dan doe ik in het ene been adenosyl en de andere methyl. Ik haal het uit Duitsland. Geen gedonder meer met de HA en gewoon spuiten wanneer mijn lichaam het aan geeft nodig te hebben. Ik zet ze zelf (:
Niet het vallen is falen, maar het weigeren op te staan.

Annemieke
Super verslaafd Stomaatje
Super verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: malonestoma en 11 jui 2017 ilieostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Dikke darm werkt niet goed
Stoma (opgeheven) sinds: 17 dec 2013
Ziekenhuis: MUMC+ en Geldrop
Stomaverpleegkundige: Thea en Eveline
Leeftijd: 66

Berichtdoor Annemieke » di 19 mei 2015, 20:23

Ik krijg elke maand ook een spuit vit b12 .
Eerst ging ik er voor naar de huisarts maar nu doet de thuiszorg de spuit zetten omdat ze toch moeten komen voor de controle van de mic.key button.
Het AZM heeft de spuiten voorgeschreven.
Ik had altijd hele erge bloedarmoede en had steeds bloedtransfusies nodig,
Sinds de spuiten gelukkig niet meer.
Pluk de dag

Terug naar “Vitaminen en mineralen”