stomaforum.nl

Tentoonstellingen ed

Allerlei bijeenkomsten op het gebied van stoma en gezondheid.

Moderators: eliene, suus, Purple, Chiara

eliene
De oprichtster
De oprichtster
Soort stoma of techniek: ileostoma (6de en inmiddels links)
Stoma (opgeheven) sinds: 08 mar 2004
Ziekenhuis: Nieuwegein/Amersfoort
Geslacht: Vrouw
Leeftijd: 38
Contacteer:

Tentoonstellingen ed

Berichtdoor eliene » vr 1 mei 2009, 13:50

Fototentoonstelling Meester in de Beperking
Het dagelijks leven van gehandicapten in beeld

In het Stadskantoor van Alkmaar opent de fototentoonstelling Meester in de beperking, een expositie over het dagelijks leven van mensen met een beperking. De tentoonstelling loopt vanaf 6 mei tot en met 28 mei en is te bezichtigen gedurende de openingstijden van de Publiekshal.

Ruim een op de tien mensen in Nederland heeft een handicap. In het maatschappelijk leven zijn zij echter niet in die verhouding vertegenwoordigd. Dit blijkt ondermeer op het werk, in het uitgaansleven en in de openbare ruimte.

“Waarom blijven mensen met een lichamelijke of visuele beperking in Nederland zo achter in de samenleving, terwijl hier toch zoveel voor hen geregeld is?”, vroeg fotograaf Guido Haullussy zich af. Daarom portretteerde hij mensen met diverse aandoeningen (slechtziend, verlamd, spastisch of chronisch ziek) ondermeer in hun thuissituatie, op het werk of tijdens het sporten.

Haullussy brengt mensen met een beperking dichterbij en maakt de fysieke en sociale drempels zichtbaar, die hen in het dagelijks leven belemmeren. In zeven indringende fotoseries toont hij hun enorme veerkracht, optimisme en levenslust om in die omstandigheden een goed te kunnen leven. En houdt hij de 'gezonde' medemens een spiegel voor om hen daarbij te helpen.

“Vaak ligt het niet aan hun beperking of aan de voorzieningen maar aan de manier waarop wij 'gezonde' mensen in Nederland aankijken tegen of rekening houden met mensen met een beperking”, concludeert hij.

Guido Haullussy richt zich met zijn fotografie voornamelijk op diversiteit in de samenleving. Eerder maakte hij reportages voor het Molukse magazine 'Marinjo' en voor Vluchtelingenwerk.

De fototentoonstelling 'Meester in de beperking' is een geproduceerd door buro voor kleurontwerp en styling Another Day in Paradise. Daarnaast hebben de internationaal bekende fotojournalist Geert van Kesteren, Edie Peters (o.m. hoofdredacteur van de website PhotoQ.nl en het fotoblad P/F) en de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland meegewerkt.
29 april 2009

bron: alkmaar.nl
Onze enige beperkingen zijn die welke wij zelf bedenken, of die we anderen toestaan voor ons te bedenken

Judith
Geslacht: Niet opgegeven

Re: Tentoonstellingen ed

Berichtdoor Judith » wo 13 mei 2009, 20:15

Foto's 'op het randje' van de mens achter de patiënt
Door YVONNE KEUNEN

SCHIEDAM - Als verpleegkundige heeft Sjaak van Beek dagelijks contact met zieke mensen.
Hij ziet ze als meer dan patiënt alleen: achter iedereen schuilt immers een verhaal. Daarom maakte de Schiedammer een fotoserie waarin mens en patiënt samenkomen.

Op de afdeling endoscopie van het Vlietlandziekenhuis in Schiedam doet Sjaak van Beek (51) onder meer inwendige onderzoeken in de dikke darm. Bepaald geen pretje voor de patiënt. ,,Toch zeggen veel mensen na afloop vaak dat ze het gezellig vonden.'' Van Beek praat namelijk honderduit. Om mensen op hun gemak te stellen en uit belangstelling.

Patiënten delen met hem niet alleen hun klachten, ook hun dromen. Zoals de 83-jarige Ad de Vries die in zijn jonge jaren een fanatiek zeiler was. ,,Zijn huidkanker heeft hij waarschijnlijk tijdens het zeilen opgelopen. En toch droomt hij er nog iedere nacht van.'' Het bracht de Schiedammer op het idee de zeiler in bad te fotograferen. Met bolle wangen blaast hij een briesje in de zeilen van het scheepje dat zijn mooie herinneringen verbeeldt.

,,Ik werk op het randje,'' erkent Van Beek, die ruim dertig jaar fotografeert en drie jaar geleden een bekroond fotoboek maakte over vrouwen met borstkanker. ,,Maar ik zorg er altijd voor dat ik niet doorschiet. Mijn foto's zijn respectvol en warm. Zowel ziektebeeld als persoon zelf moeten erin naar voren komen.''

Anton Hessing vindt het resultaat prachtig. Toen Van Beek hem vroeg mee te werken, hoefde hij niet lang na te denken. ,,Ik vind mezelf niet fotogeniek, maar ik kende Sjaak als verpleger en als fotograaf. Zijn boek Borstbeelden over borstkanker vind ik zó mooi, dat ik meteen ja zei.''

De 66-jarige astmapatiënt met ernstig longemfyseem liet zich vastleggen als jockey. Met wijdopen blouse zodat zijn grote borstkas, ontstaan omdat hij al jaren heel erg diep moet ademhalen, goed zichtbaar is. ,,Omdat ik zo licht en klein ben, had ik best jockey kunnen worden,'' vertelt Hessing. ,,Het is er nooit van gekomen, maar ik heb wel veel paardgereden. Daar moest ik mee stoppen. Ik heb er de lucht niet meer voor.''

Toch is de fotograaf zelf het meest trots op zijn beeld van de Jaime Rietman. Vanwege een chronische ontsteking van de dikke darm heeft de 31-jarige vrouw een stoma. ,,Ze gaat daar prachtig mee om. Jaime maakt hippe stomahoesjes voor lotgenoten en noemt haar eigen stoma ELS. Naar de verpleegkundige die haar na de operatie steunde, maar het betekent ook Een Lief Stomaatje.''

Van Beek kreeg haar zover dat zij zich onder water liet fotograferen. Iets dat Jaime best eng vond omdat ze vanwege haar stoma al jaren niet meer in een zwembad was geweest. ,,Ik zocht er een doek bij die bij haar stoma zou kleuren. Het lijken nu net vleugels. Alsof ze een engel is.''

De Mens achter de Patiënt van Sjaak van Beek, morgen vanaf 15.00 uur te zien in de hal van het Vlietlandziekenhuis in Schiedam. Bij de expositie hoort ook een fotoboekje van Uitgeverij Scriptum, €14,95. www.sjaakvanbeek.com

Bron: AD.nl

@marion@
Geslacht: Niet opgegeven

Berichtdoor @marion@ » vr 15 mei 2009, 22:03

mooi gesproken over jaime.....en terecht!!

marion

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 31
Contacteer:

Berichtdoor Purple » di 3 jul 2012, 23:03

CWZ zet zieke darmen in de schijnwerpers
28 juni 2012

NIJMEGEN - Het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) in Nijmegen besteedt deze week extra aandacht aan darmziekten. Middels een foto-expositie en een informatiemarkt wil de instelling ‘darmziekten uit de taboesfeer halen’ en wijzen op het belang van vroege opsporing van darmkanker, dat jaarlijks 15.000 mensen treft en waaraan bijna 5.000 mensen overlijden.

Het CWZ werkt hierin samen met de Maag Lever Darm Stichting. Die stichting vroeg vijf professioneel fotografen darmkanker in beeld te brengen. Een van hen is Cynthia Boll, winnares van de Zilveren Camera in de categorie ‘dagelijks nieuws’. Boll heeft een vrouw in behandeling voor darmkanker gevolgd. De patiënte probeert na een operatie, ondanks het ziek zijn en haar stoma, zo normaal mogelijk te leven.

Fotograaf Dana Lixenberg werkt en woont in New York en Amsterdam. Voor deze expositie heeft ze stillevens gemaakt op de MDL-afdeling en afdeling pathologie van het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis in Amsterdam. NRC-fotograaf Ringel Goslinga heeft de familie en naasten van Jurgen gefotografeerd, hij lijdt aan het lynchsyndroom, de meest voorkomende erfelijke vorm van darmkanker.

De expositie –met titel 'Denk vooruit, kijk achterom' hangt tot en met maandag in het CWZ. Donderdag is er een informatiemarkt (15.30 tot 18.00 uur), in het bijzonder voor mensen met darmziekten Ziekte van Crohn en Colitis Ulcerosa.

Deskundigen, maag-, darm- lever-artsen en -verpleegkundigen, diëtisten geven informatie.

Bron: Gelderlander
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Ard
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma, mijn 2e
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben t zelf
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: FAP -> verwijdering dikkedarm en endeldarm, pouch mislukt, nu een ileostoma
Stoma (opgeheven) sinds: 06 dec 2010
Ziekenhuis: UMCG
Stomaverpleegkundige: die nieuwe van t UMCG
Leeftijd: 40
Contacteer:

Berichtdoor Ard » wo 22 aug 2012, 19:51

Informatieweek over darmkanker

Van maandag 10 tot en met vrijdag 14 september besteedt het azM Maastricht UMC+ nadrukkelijk aandacht aan darmkanker. Tijdens deze week is er een informatiemarkt en een foto-expositie. Daarnaast staat er een gigantische opblaasbare darm opgesteld, zodat bezoekers zelf kunnen zien hoe hun darmstelsel er van binnen uitziet.

De informatiemarkt in het azM vindt plaats op 11, 12 en 13 september. In de centrale hal staan dan tal van stands waar informatie te halen is over darmkanker, maar ook over voeding, over mogelijke behandelingen etcetera. Oncologieverpleegkundigen, stomaverpleegkundigen, MaagDarmLeverartsen en
endoscopisten van het ziekenhuis zijn aanwezig om vragen te beantwoorden. Een aantal bedrijven toont daarnaast producten op het gebied van stoma-zorg en dergelijke..

In de Serrehal zal een grote opblaasbare darm komen te staan, waar je letterlijk doorheen kunt wandelen. Op die manier kunnen geinteresseerden bekijken hoe het darmstelsel er van binnen uitziet.

In het kader van de internationale darmkankermaand, komende september, vraagt de Maag Lever Darm Stichting in samenwerking met artsen- en patientenorganisaties dit jaar aandacht voor darmkanker door middel van een foto-expositie, getiteld ‘Denk vooruit, kijk achterom’. Fotografie is een
laagdrempelige vorm van kunst die tot de verbeelding spreekt. Gezien het taboe dat heerst rondom de ziekte kiest de MLD-stichting voor een kunstzinnige verbeelding van dit voor veel mensen zware en gevoelige onderwerp. De vijf fotografen die aan het project hebben meegewerkt, zijn Bertien van
Manen, Cynthia Boll, Ringel Goslinga, Geert van Kesteren en Dana Lixenberg. Zij belichten allemaal een ander aspect van darmkanker. De foto-expositie is een week lang in het Maastrichtse ziekenhuis te bezichtigen.

Darmkanker is een ziekte die iedereen raakt. Jaarlijks komen er ruim 12.000 nieuwe darmkankerpatienten bij en overlijden bijna 5000 mensen aan darmkanker. Veel Nederlanders durven niet over darmklachten te praten. Ruim 18 procent van de Nederlanders gaat niet met klachten naar de dokter.
Terwijl het toch zo ontzettend belangrijk is om er op tijd bij te zijn.

Bron: AZM Maastricht via Medicalfacts.nl
wat er ook gebeurd, doe alsof het de bedoeling is

Purple
Verslaafd Stomaatje
Verslaafd Stomaatje
Soort stoma of techniek: ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: ik heb er zelf een...
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: colitis ulcerosa
Stoma (opgeheven) sinds: 14 apr 2009
Ziekenhuis: Gelderse vallei, Ede
Stomaverpleegkundige: Ellen van Manen
Leeftijd: 31
Contacteer:

Berichtdoor Purple » zo 6 okt 2013, 0:00

‘Het kleinste kamertje’ in Ziekenhuis Gelderse Vallei

Van 1 tot 6 oktober is ‘Het kleinste kamertje’ te zien in Ziekenhuis Gelderse Vallei. In dit kamertje, een bijzondere informatieruimte, wordt darmkanker centraal gesteld. Op deze manier vraagt de Maag Lever Darm Stichting (MLDS) samen met artsen- en patiëntenorganisaties op een opvallende manier aandacht voor darmkanker.

‘Het kleinste kamertje’
‘Het kleinste kamertje’, de mooiste poepdoos van Nederland genoemd, stelt darmkanker centraal. Gedurende tien minuten worden op een informatieve en luchtige manier verschillende aspecten van darmkanker besproken. Het verhaal is geschreven en geregisseerd door Niek Barendsen, tekstschrijver en regisseur van onder andere ‘Het Klokhuis’. Bekende Nederlandse acteurs spelen erin mee. Dit jaar reisde ‘Het kleinste kamertje’ vanaf maart (de internationale darmkankermaand) al langs diverse ziekenhuizen in Nederland. Voor meer informatie over ‘Het kleinste kamertje’: darmkanker.info.

Darmkanker
Jaarlijks krijgen bijna 13.000 patiënten en hun naasten te maken met darmkanker. Bijna 5.000 mensen overlijden elk jaar aan de gevolgen van de ziekte. Als darmkanker in een vroegtijdig stadium wordt opgespoord, is deze zeer ernstige ziekte goed te behandelen en bestaat er een behoorlijke kans op genezing. Uit onderzoek is gebleken dat de helft van de Nederlanders inziet dat het niet erkennen van darmklachten invloed heeft op zijn/haar gezondheid. Gezien het taboe dat rust op darmkanker kiest de MLDS voor een verfilming van dit voor veel mensen zware onderwerp. Hiermee stimuleert de stichting dat mensen met klachten tijdig naar de dokter gaan.

Kom gerust kijken
We nodigen u van harte uit om een kijkje te nemen in ‘Het kleinste kamertje’. U vindt deze in de centrale hal van het ziekenhuis. Heeft u naar aanleiding van de film nog vragen? Bij Patiëntenvoorlichting en Informatie staat men u graag te woord. Voor meer informatie over ‘Het kleinste kamertje’: darmkanker.info.

Bron: Veenendaalsekrant
Never give up on something that you can't go a day without thinking about

Heiloo07
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben de drager
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker/Rectumamputatie
Stoma (opgeheven) sinds: 17 jul 2008
Ziekenhuis: Catharina zh Eindh/MCA alkm
Stomaverpleegkundige: Stomapoli MCA
Geslacht: Man
Leeftijd: 74

Dagje Drachten

Berichtdoor Heiloo07 » wo 1 apr 2015, 19:45

Aan de wandel door opblaasbare darm in Nij Smellinghe Afbeelding
Foto: Harry van der Linde

DRACHTEN – In de centrale hal van ziekenhuis Nij Smellinghe is maandag een opvallend gevaarte geplaatst: een opblaasbare darm.

Deze darm is eigendom van de Maag Lever en Darm Stichting. Met de opblaasbare darm vraagt Nij Smellinghe rond de Darmkankermaand 2015 op originele wijze aandacht voor darmkanker.

Bezoekers kunnen nog tot volgende week maandag een wandelingetje maken door de opblaasbare darm en zo ervaren hoe menselijke darmen eruit zien. Ook zijn er tumoren en diverse andere darmaandoeningen te zien.

Artikel Drachtster Courant door Truusje Rauwerda.
count your blessings....

Darm
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: dubbelloops ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: De eigenaresse van het wormpje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Slow transit obstipation , spoel nu al 10 jaar elke dag mijn darmen. Laatst nog in het ziekenhuis gelegen met obstipatie. De darmwerking gaat steeds verder achteruit. Voorstel van de MDL-arts is een stoma
Stoma (opgeheven) sinds: 23 apr 2015
Ziekenhuis: MCL
Stomaverpleegkundige: Er zijn er drie

Re: Dagje Drachten

Berichtdoor Darm » wo 1 apr 2015, 20:11

Had dit ook al gezien. Staat bij de ingang van het Ziekenhuis NijSmellinghe
Lijkt mij erg grappig om door heen te lopen. WhEe$
Always look at the bright side of life

Heiloo07
Actief Stomaatje
Actief Stomaatje
Soort stoma of techniek: colostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: Ik ben de drager
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Endeldarmkanker/Rectumamputatie
Stoma (opgeheven) sinds: 17 jul 2008
Ziekenhuis: Catharina zh Eindh/MCA alkm
Stomaverpleegkundige: Stomapoli MCA
Geslacht: Man
Leeftijd: 74

Berichtdoor Heiloo07 » wo 1 apr 2015, 21:13

Hoi Darm,

Het lijkt mij ook wel interessant! Het is een beetje ver weg voor mij, maar als je toch in de buurt woont........
count your blessings....

Darm
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Soort stoma of techniek: dubbelloops ileostoma
Welke relatie heb je tot de stomadrager?: De eigenaresse van het wormpje
Wat is de oorzaak/aandoening waardoor je een stoma hebt/krijgt: Slow transit obstipation , spoel nu al 10 jaar elke dag mijn darmen. Laatst nog in het ziekenhuis gelegen met obstipatie. De darmwerking gaat steeds verder achteruit. Voorstel van de MDL-arts is een stoma
Stoma (opgeheven) sinds: 23 apr 2015
Ziekenhuis: MCL
Stomaverpleegkundige: Er zijn er drie

Berichtdoor Darm » wo 1 apr 2015, 21:20

ja woon er echt dicht in de buurt zo 15 km van Drachten, misschien doe ik het wel.
Always look at the bright side of life

Terug naar “Bijeenkomsten allerlei”