* Inloggen   * Registreren   Op dit moment geen actieve meetings Op dit moment geen actieve meetings    * Help    * Zoeken   * Vacatures

Gebruikersnaam:
Wachtwoord:

Remember

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: informatie.
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009, 13:01 
Vers Stomaatje
Vers Stomaatje
Lid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jaren

Hallo Allen .
Ik ben werkzaam in de zorg als leerling-verzorgende IG.
Ik ben bezig met een scriptie en nu heb ik een opdracht van school.

Dit gaat over een jonge gezin,
De jonge vrouw krijgt een stoma, en haar man is niet echt behulpzaam, hij ondersteunt haar nauwelijks en toont ook maar weinig begrip voor haar gevoelens.Voor het feit dat haar zelfbeeld door het stomazakje een flinke deuk heeft opgelopen.

Mijn vraag is, hoe kan ik als verzorgende hier mee omgaan en hoe begeleid ik haar man.dat hij in de toekomst zijn vrouw wel ondersteunt en dit samen door maken.

Alvast bedank

Met Vriendelijke groet Johannes

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009, 15:12 
Rustig Stomaatje
Rustig Stomaatje
Lid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jaren

hoi johannes

nou ik heb het ondervonden dat mijn man er niks van moest hebben ,hij is inmiddels mijn ex geworden zegt genoeg denk ik ,ik weet niet of die man te begeleiden zijn mijn ex in ieder geval niet .
het gaat puur over acceptatie en ik had het geaccepteerd maar mijn ex niet ,hij was meer negatief dan positief ,positief zijn is belangrijk voor de acceptatie ,dus ik heb uit eindelijk moeten besluiten om een punt achter mijn huwelijk te zetten en nu zo blij echt waar .
als je iets wilt vragen dan mag dat hoor anders succes verder

groetjes van isabella

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

hoi ik heb al 6 jaar een ileo stoma en mijn zoontje Mathijs (7 jaar) zins september 2008 ook . Veel liefs van isabella.

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009, 15:26 

Hallo Johannes,

Mijns inziens is het ondoenlijk om jou via een mail raad te geven hoe jij die meneer en mevrouw moet begeleiden. Ten eerste moet je om mensen te begeleiden veel meer van de situatie weten; ten tweede zijn wij geen professionals. Het lijkt mij dat je in dit soort situaties professionele hulp moet gaan zoeken via maatschappelijk werk of via een psycholoog omdat er vaak meer bij komt kijken dan alleen acceptatie van een stoma.

Weten ze trouwens dat jij hier om raad vraagt?

Dit is mijn persoonlijke mening.

Misschien kun je deze mensen verwijzen naar de stomaatje site voor informatie of naar de Nederlandse stomavereniging, die hen door kunnen verwijzen als ze daar voor open staan.
Ik wens je veel succes want het lijkt mij ook voor jou geen gemakkelijke opgave.

groet, Rob

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 maart 2009, 19:12 
Bestuur
Bestuur
Lid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jarenLid van het forum in jaren

Rob, dit is een student. Deze casus moet hij gaan uitwerken voor een goed cijfer.

Heel goed Johannes dat je bij de bron begint, want hoe zou iemand met een stoma zelf geholpen willen worden?

Maar ik denk dat Rob gelijk heeft dat hier meer speelt dan alleen de stoma. Mannen die niet willen bijspringen in het huishouden zijn lui. Iemand met een stoma mag niet meer dan 5 kg tillen en afhankelijk van de oorzaak waarom er een stoma is aangelegd zijn er misschien nog wel meer beperkingen.

Dit is echt een leuk karwijtje voor een psycholoog.... als verzorgende kun je denk ik er niet veel mee.

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 17 maart 2009, 16:52 

volgens mij is het als verzorgende niet jouw taak om dhr te begeleiden. Wel kun je interventies op starten om te zorgen dat dhr. begeleid wordt.

En ook met mw overleggen. IS er behoefte aan psychologische hulp/ maatschappelijk werk.
Ook kun je kijken of er voor mw hulp in de huishouding kan worden aangevraagd. En misschien heeft mw ook wel behoefte aan contact met lotgenoten.

Ik zou dus eerst kijken naar de behoeften van mw. omdat jij er bent voor mw. Voor dhr zou ik dus in overleg met mw. inderdaad maatschappelijk werk o.i.d. inschakelen.

Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: informatie.
BerichtGeplaatst: wo 24 jun 2009, 6:41 

Het krijgen van een stoma is niet alleen een fysieke schok voor de ontvanger, maar ook een psychische schok voor het hele gezin. Pas de laatste jaren wordt ook aan dit aspect aandacht geschonken en een paar stoma-verplegers hebben een opleiding gehad om het gezin hierin te begeleiden. Het ontkennen van de stoma bij een partner en het niet bieden van (psychische) steun is daarbij een vaak aangetroffen gedrag. Let wel: zowel bij mannen als bij vrouwen.
Slechts door intensief praten kunnen partners hun gevoelens leren onderkennen en het trauma verwerken. Soms in gezinsgesprekken, soms in 1-op-1 gesprekken. Ik ben geen psychotherapeut, maar kan me voorstellen dat een paar gesprekken flink wat pijn kan wegnemen.

Overigens, de fabel dat stomapatienten niet meer dan 5 kg mogen tillen is onzin. Als stoma-patient en fitnessliefhebber heb ik meer dan 120 kg getild zonder probleem. Anderen kunnen nog geen luciferdoosje tillen zonder kans op een breuk. Leer je lichaam kennen en probeer je buikwand te verstevigen met buikspieroefeningen.

Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ]